مقایسه گوشی شیائومی 13 pro و آیفون 14 pro max

مقایسه گوشی شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس

شاید خیلی‌ها مقایسه گوشی شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس را یک نبرد ناعادلانه و یک‌طرفه به سمت پرچمدار اپل بدانند. اما به نظر شما این ادعا چقدر درست است؟ در این مطلب با مقایسه گوشی شیائومی 13 pro و آیفون 14 pro max همراه ایمالز باشید تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم.

وقتی صحبت از بهترین گوشی‌ها و پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شود، نه‌تنها ذهن کاربران به سمت مدل‌های پرچمدار می‌رود، بلکه وسواس خاصی برای انتخاب به خرج می‌دهند. سال‌هاست که اپل و سامسونگ بازیگران اصلی بازار گوشی‌های هوشمند هستند و جایگاه سوم بین شیائومی و هواوی دست به دست می‌شود. اما در سال‌های اخیر با تحریم هواوی از سوی آمریکا و پیشرفت‌های شیائومی، این کمپانی توانسته جای هواوی را بگیرد و گوشی‌های پرچمدارش را به عنوان بازیگران جدید معرفی کند.

حالا می‌توانیم با اطمینان خاطر مقایسه‌ای داشته باشیم بین دو پرچمدار قدرتمند؛ شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ طراحی

چند سالی است که شیائومی تلاش می‌کند تا پرچمدارانی شایسته و درخور روانه بازار کند. به همین دلیل هم روی طراحی و هم روی سخت‌افزار داخلی تمرکز ویژه‌ای دارد. البته در سال‌های اخیر نیز شاهد مدل‌های جذاب این شرکت بوده‌ایم که از زبان طراحی این کمپانی بهره‌ می‌برند.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ طراحی

 

اما در طرف مقابل، نکته اول این است که می‌دانیم اپل هر چیزی بفروشد، همیشه تعداد زیادی کاربر و طرفدار هستند که برای خرید آن صف بکشند، حتی اگر طراحی آنها تکراری و خسته‌کننده باشد. سال‌ها شاهد یک زبان طراحی تکراری در گوشی‌های آیفون اپل بودیم تا اینکه این غول فناوری تصمیم گرفت تغییرات را ایجاد کند. اما این تغییرات چیزی نبود جز بازگشت به سبک طراحی آیفون 5 و البته اضافه شدن چند رنگ جدید. گرچه طراحی نسل جدید پرچمداران اپل همچنان زیباست و طرفداران خودش را دارد.

از نظر استفاده از متریال باکیفیت هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند و با دو محصول بسیار خوش‌ساخت و مستحکم روبه‌رو هستیم. بدنه هر دو دستگاه از شیشه و فریم دور آنها از فلز ساخته شده است و وزن آیفون 14 پرومکس کمی از از شیائومی 13 پرو بیشتر است.

در جلوی هر دو گوشی شاهد یک نمایشگر تمام‌صفحه هستیم ولی آیفون 14 پرومکس اولین آیفونی است که بعد از آیفون X از شر ناچ زشتی که در دستگاه‌های اپل می‌دیدیم خلاص شده است. این غول آمریکایی از یک طراحی جدید به نام Dynamic Island برخوردار است. در طرف مقابل، شیائومی 13 پرو نیز دارای صفحه نمایش خمیده در کناره‌ها است و یکی از اولین گوشی‌های این برند چینی با گواهی IP68 است. در بالای صفحه نمایش هم فقط می‌توانیم سوراخ کوچک دوربین جلو را ببینیم.

به طور کلی نحوه قرارگیری دوربین‌های پشت هر دو مدل شباهت زیادی به هم دارند و در هر دو دستگاه یک باکس مربعی برای تعبیه دوربین‌های اصلی در نظر گرفته شده است. البته هر کدام از سبک طراحی خودشان پیروی می‌کنند.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ ابعاد و اندازه

در این قسمت از مقایسه گوشی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس به جای جالبی می‌رسیم که می‌خواهیم دو گوشی را از نظر ابعاد و اندازه بررسی کنیم. ابعاد آیفون 14 پرومکس 7.85 * 77.6 * 160.7 میلی‌متر و وزن آن 240 گرم است. اما ابعاد شیائومی 13 پرو 8.4 * 74.6 * 162.9 میلی‌متر و وزن آن 229 گرم است.

نکته جالب اینجاست که در نگاه اول به نظر می‌رسد آیفون‌های جدید ضخامت و وزن زیادی دارند، اما مقایسه گوشی شیائومی 13 pro و آیفون 14 pro max  به ما نشان می‌دهد که این‌گونه نیست.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ سیستم عامل

شاید مقایسه گوشی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از نظر سیستم عامل خیلی کار درستی نباشد و نباید این دو محصول را به طور مستقیم در برابر هم قرار دهیم. پرچمدار اپل به سیستم عامل iOS 16 مجهز است و از اکوسیستم محصولات این کمپانی استفاده می‌کند. در طرف مقابل پرچمدار شیائومی اندروید 13 به رابط کاربری MIUI 14 مجهز شده است.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ سیستم عامل

 

هر کدام از سیستم‌ عامل‌ها ویژگی‌ها و امکانات خاص خودشان را دارند و هر سال نسخه‌های جدید آنها به به‌روزرسانی‌های متعدد و قابلیت‌های مختلف عرضه می‌شوند. البته ناگفته نماند که سیستم عامل iOS با همه محدودیت‌هایی که دارد و انتقادهایی که گاهی به آن می‌شود، تجربه‌ای فوق‌العاده را به شما ارائه می‌کند و یک پلتفرم کاملاً بهینه است.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ صفحه نمایش

صفحه نمایش آیفون‌های اپل همیشه جزو بهترین‌های دنیا بوده‌اند و آیفون 14 پرومکس هم از این قاعده مستثنی نیست. البته این بدان معنی نیست که روی شیائومی 13 پرو با یک نمایشگر ضعیف مواجه هستیم. روی کاغذ، صفحه نمایش شیائومی 13 پرو حتی بهتر از صفحه نمایش آیفون 14 پرومکس به نظر می‌رسد. اما اگر عمیق‌تر شوید، متوجه می‌شوید که پرچمدار اپل دارای بازتولید رنگ فوق‌العاده است، بنابراین باید آن را گزینه برتر بدانیم.

با این حال، بد نیست اشاره کنیم که پرچمدار شیائومی از یک نمایشگر 6.73 اینچی OLED با رزولوشن Quad HD بهره می‌برد و می‌تواند تا یک میلیارد رنگ را با فناوری OLED نشان دهد. نرخ تازه‌سازی تصویر در آن 120 هرتز است و از تکنولوژی‌های Dolby Vision، LTPO و HDR10+ استفاده می‌کند. در طرف مقابل صفحه نمایش 6.1 اینچی آیفون 14 پرومکس دارای پنل Super Retina XDR OLED با رزولوشن Full HD + 1179 در 2556 پیکسل، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، گواهی HDR10 و پشتیبانی از Dolby Vision است.

نمایش جزئیات، رنگ‌های زنده، میزان روشنایی و زاویه دید روی نمایشگر هر دو گوشی بسیار جذاب و باکیفیت است و شاید کاربران عادی حتی متوجه تفاوت آنها نشوند.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ دوربین

اگر بخواهیم با یک نگاه حرفه‌ای این بخش را بررسی کنیم و میزان مگاپیکسل‌ها را کنار بگذاریم، باید بگوییم که سال‌هاست دوربین گوشی‌های اپل جزو بهترین‌های دنیا هستند. اما شیائومی هم مانند هواوی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این بخش داشته است و توانسته با همکاری کمپانی‌های فعال در حوزه تولید سنسورهای دوربین، محصولات بسیار خوبی را روانه بازار کند.

بدون‌شک شیائومی 13 پرو یکی از چشمگیرترین دوربین‌های گوشی را دارد که تاکنون عرضه شده است و حتی برخی معتقدند بهتر از آیفون 14 پرومکس به نظر می‌رسد. این دستگاه دوربین سه گانه پشتی دارد که با همکاری کمپانی آلمانی لایکا طراحی شده است و شامل یک سنسور اصلی 50.3 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، یک دوربین تله فوتو 50 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3.2 برابر و یک سنسور 50 مگاپیکسلی فوق عریض است. برای سنسور اصلی هم یک لنز پرقدرت سونی IMX989 در نظر گرفته شده است.

در طرف دیگر هم آیفون 14 پرومکس یک ترکیب چهارگانه 12 + 12 + 48 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 3 برابر، گشودگی دیافراگم f/1.8، فلاش دوگانه و رزولوشن 6000 * 8000 پیکسل دارد و سنسور اصلی آن سونی IMX803 است.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ دوربین

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ رم و حافظه

پرچمدار جدید شیائومی به پردازنده مدرن و قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز شده است که در کنار 12 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 قرار می‌گیرد. آیفون 14 پرومکس هم از چیپست اپل A16 Bionic همراه با 6 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. بدون‌ تردید هر دو گوشی حافظه رم و ذخیره‌سازی بسیار خوبی دارند و عملکرد فوق‌العاده سخت‌افزار آنها جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد.

 

مقایسه شیائومی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از لحاظ باتری

حالا نوبت به مقایسه گوشی 13 پرو و آیفون 14 پرومکس از نظر باتری و میزان شارژدهی می‌رسد که برای بسیاری از کاربران مهم است. از نظر ظرفیت باتری بدون شک پرچمدار چینی با یک نمونه 4820 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 120 واتی و شارژ بی‌سیم 50 واتی برنده این نبرد خواهد بود. اما همه می‌دانند که باتری گوشی‌های اپل از نظر شارژدهی خیلی خوب عمل می‌کنند و به همین دلیل می‌توانید روی باتری 4323 میلی آمپر ساعتی پرچمدار اپل نیز حساب ویژه‌ای باز کنید. گرچه قابلیت فست شارژ آن چنگی به دل نمی‌زند.

 

جمع‌‌بندی

رقابت در بازار گوشی‌های پرچمدار همیشه داغ بوده است و با کنار رفتن محصولاتی چون ال‌جی، سونی، نوکیا و اچ‌تی‌سی و حضور برندهایی چون شیائومی، هواوی و وان‌پلاس در کنار اپل و سامسونگ، حالا شرایط متفاوت شده است. در این مطلب به مقایسه گوشی شیائومی 13 pro  و آیفون 14  pro maxپرداختیم و این دو محصول رده‌بالای بازار را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم.

به طور کلی موارد مختلفی چون 36 درصد عملکرد بهتر در بنچمارک آنتوتو، دوربین پشتی با زوم اپتیکال 3.2 برابری، ضبط حرکت آهسته با سرعت 1920 فریم بر ثانیه، اسکنر اثر انگشت، ظرفیت باتری بیشتر و شارژ فوق سریع و تراکم پیکسلی 13 درصد بالاتر باعث می‌شود تا شیائومی 13 پرو را یک از پیش بازنده ندانیم و اگر به دنبال یک پرچمدار اندرویدی هستیم، به طور جدی به خرید آن فکر کنیم. البته آیفون‌های اپل همیشه ویژگی‌ها و عملکرد منحصربه‌فرد خودشان را دارند و نیازی نیست از آنها تعریف کنیم.


نظرات کاربران