همه چیز در رابطه با کارت گرافیک اکسترنال (eGPU)

کارت گرفیک اکسترنال یا خارجی (eGPU) چیست؟ + نحوه راه اندازی

لپ‌تاپ‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که پاسخگوی نیاز کاربران باشند. به عنوان مثال لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای پشتیبانی از بازی‌های سنگین باید کارت گرافیک قدرتمندی داشته باشند تا بتوانند انواع بازی‌ها را اجرا کنند، اما مشکل این است که کارت‌های گرافیک قدرتمند بسیار بزرگ هستند و وزن و حجم لپ‌تاپ را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. همچنین برخی از سیستم‌های قدیمی کارت گرافیک قدرتمندی ندارند و هزینه خرید سیستم جدید نیز بسیار زیاد است. این موارد مشکلاتی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از کارت گرافیک اکسترنال حل کرد. در این مقاله درباره این نوع کارت گرافیک توضیح می‌دهیم.

کارت گرافیک اکسترنال چیست؟

کارت گرافیک اکسترنال که به اختصار eGPU هم نامیده می‌شود، جعبه‌ای است که در آن درگاه ePCI، منبع تغذیه (باتری مشابه با سیستم دسکتاپ) و یک کارت گرافیک کامل وجود دارد و می‌توان آن را به صورت خارجی از طریق درگاه‌های USB c یا Thunderbolt 3 به لپ‌تاپ متصل کرد. بنابراین کاربران می‌توانند لپ‌تاپی داشته باشند که طراحی مدرن و ظریفی دارد و در عین حال قدرت پردازش گرافیکی آن برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین کافی است. تا پیش از ایجاد کارت‌های گرافیک اکسترنال، اگر کسی به سیستمی با قدرت پردازش بالا احتیاج داشت، باید از طراحی ظریف و مدرن لپ‌تاپ صرف‌نظر می‌کرد یا اگر سیستمی قدیمی داشت، به جز تعویض آن راهکاری برای ارتقای قدرت پردازش گرافیکی پیش روی او نبود.
این نوع کارت‌های گرافیک مدت زیادی است که وجود دارند، اما درگاه‌های جدید مانند USB C و Thunderbolt 3، پهنای باند برای انتقال داده‌های ویدیویی را بیشتر کرده‌اند و این موضوع سرعت موردنیاز برای انتقال اطلاعات بین کارت گرافیک خارجی و سیستم اصلی دستگاه را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر استفاده از eGPUها متداول‌تر شده است. البته حتی اگر کارت گرافیک اکسترنال هم به دستگاه وصل شده باشد، باز هم محاسبات استاندارد بر عهده مادربورد خواهد بود، پس همچنان قدرت پردازش گرافیکی داخلی حرف اول را می‌زند.
 

کارت گرافیک خارجی چگونه کار می‌کند؟

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که عموماً قدرت پردازش لپ‌تاپ‌ها از کامپیوترهای رومیزی کمتر است و در نتیجه کیفیت تصویر و رزولوشن آن‌ها به اندازه نسخه‌های رومیزی نیست. افرادی که این موضوع برایشان اهمیت دارد، مشکل قدرت پردازش متوسط و پایین لپ‌تاپ‌های معمولی را با استفاده از کارت گرافیک اکسترنال حل می‌کنند. با استفاده از eGPU، لپ‌تاپ قدرت پردازش گرافیکی موردنیاز خود را به جای کارت گرافیک داخلی، از یک منبع خارجی دریافت می‌کند. در نتیجه محتوایی که روی صفحه نمایش داده می‌شود، کیفیت بیشتری خواهد داشت. کارت‌های گرافیک خارجی بیشتر برای لپ‌تاپ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد که قدرت پردازش گرافیک داخلی کامپیوترهای رومیزی (به خصوص نسخه‌های قدیمی‌تر) هم پایین است، می‌توان آن را یک eGPU وصل کرد.
زمانی که کارت گرافیک داخلی لپ‌تاپ را ارتقا می‌دهید، نتیجه بهتری نسبت به اتصال کارت گرافیک خارجی دریافت خواهید کرد، اما شرایطی چون حجم کارت گرافیک، هزینه و... باعث می‌شوند بسیاری از گیمرها استفاده از کارت‌های اکسترنال را ترجیح بدهند.
 
کارت گرافیک اکسترنال
 

انواع کارت گرافیک اکسترنال

کارت‌های گرافیک اکسترنال هنوز در مراحل ابتدایی هستند و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته به شمار آورد، به همین دلیل معمولاً اندازه‌های بزرگی دارند و شرکت‌های سازنده هنوز روی کاهش قابل‌توجه حجم آن‌ها کار نکرده‌اند. کارت‌های گرافیک اکسترنال دو نوع مختلف دارند. نوع اول داک‌هایی هستند که در آن‌ها منبع تغذیه، کابل و سایر اتصالات به همراه کارت گرافیک وجود دارد و به آن‌ها کارت گرافیک مجتمع می‌گویند. نوع دیگر این سخت‌افزار، داک‌هایی دارد که همه قسمت‌های موردنیاز برای کارت گرافیک اکسترنال در آن‌ها تعبیه شده است، اما خود کارت گرافیک باید به صورت مجزا خریداری و داخل داک قرار داده شود. به این دسته از محصولات، کارت گرافیک غیرمجتمع می‌گویند.
 

مزایا و معایب کارت گرافیک اکسترنال (خارجی)

با استفاده از یک eGPU از مزیت‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، بهره‌مند خواهید شد:
  • بدون نیاز به خرید لپ‌تاپ جدید، می‌توان مشکل قدرت پردازش گرافیکی پایین یا کارت گرافیک قدیمی را حل کرد.
  • بدون اینکه نیاز به تغییر سیستم بازی خود داشته باشید، می‌توانید قدرت آن را بیشتر کنید. (برخی از گیمرها فکر می‌کنند که بازی با یک سیستم برایشان شانس می‌آورد یا به هر دلیلی دوست ندارند آن را تعویض کنند).
  • با این نوع کارت گرافیک در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  • امکان اجرای بعضی از بازی‌های جدیدتر روی سیستم‌های قدیمی فراهم می‌شود.
  • جلوه‌های بصری بازی و فیلم با سرعت بالایی اجرا می‌شوند و در نتیجه محیط بازی پویایی بیشتری به خود می‌گیرد.
معایب کارت گرافیک اکسترنال را نمی‌‌توان به عنوان نقطه ضعف یا محدودیت به شمار آورد، بهتر است از آ‌ن‌ها به عنوان علت‌هایی یاد کنیم که باعث می‌شود این محصول برای برخی از کاربران کاربرد نداشته باشد. در ادامه به این علت‌ها اشاره می‌کنیم.
 
  • قدرت پردازش این کارت‌ها به اندازه کارت‌های قدرتمند اینترنال نیست.
  • برخی از لپ‌تاپ‌ها قابلیت سازگاری با این نوع کارت گرافیک را ندارند.
  • ممکن است برخی عملکردها در لپ‌تاپ به‌خاطر اتصال این دستگاه محدود شوند. این موضوع بیشتر در سیستم‌هایی که با کارت گرافیک اکسترنال سازگاری ندارند، دیده می‌شود.
  • با استفاده از کارت گرافیک اکسترنال برای سیستم‌های قدیمی، تنها قدرت پردازش گرافیکی بالا می‌رود، اما از آنجایی که رم و CPU ثابت باقی‌مانده، عملکرد سیستم بهبود پیدا نمی‌کند.
توصیه می‌شود پیش از خرید کارت گرافیک خارجی بررسی کنید که آیا با لپ‌تاپ شما سازگاری دارد یا خیر تا بعد از نصب با محدودیت‌هایی که پیش از این گفتیم مواجه نشوید.
 

بررسی سازگاری کارت گرافیک اکسترنال با لپ تاپ و کامپیوتر

اولین پیش‌نیاز برای اتصال کارت گرافیک خارجی روی سیستم، قابلیت اتصال Thunderbolt 3 است، زیرا می‌تواند در هر ثانیه تا ۴۰ گیگابایت داده ویدیویی را بین سیستم و کارت گرافیک خارجی مبادله کند. اکثر کارت‌های گرافیک اکسترنال تنها با سیستم‌هایی سازگاری دارند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. قابلیت سازگاری کارت گرافیک اکسترنال باید با لپ‌تاپ باید به صورت موردی بررسی شود؛ زیرا برخی از این کارت‌ها با اکثر لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ سازگاری دارند و برخی دیگر تنها با بعضی مدل‌های خاصی که قابلیت‌های پیش‌نیاز را دارند، سازگارند.
 

نحوه راه‌اندازی و اتصال کارت گرافیک اکسترنال خارجی

نحوه راه‌اندازی هر کارت گرافیک منحصربه‌فرد است و برای راه‌اندازی آن یا باید از بروشور موجود در جعبه کمک بگیرید یا اینکه به وب‌سایت شرکت سازنده مراجعه کنید. ما در این مقاله فرایند کلی راه‌اندازی کارت گرافیک اکسترنال را ارائه می‌دهیم:
  • ابتدا لپ‌تاپ یا دسکتاپ و مانیتور خود را در فضای مناسب قرار دهید و سیم اتصال Thunderbolt 3 را فراهم کنید.
  • نرم‌افزار مربوط به کارت گرافیک خارجی را روی سیستم خود نصب کنید.
  • جعبه کارت گرافیک را به برق وصل کنید و سپس با استفاده از کابل Thunderbolt آن را به سیستم متصل کنید.
  • بعد از اتصال Thunderbolt، سیستم باید آن را تشخیص دهد و پیغامی مبنی بر تأیید اتصال دستگاه به شما نشان دهد. در این پیغام روی OK کلیک کنید و برای اینکه لازم نباشد هر بار تأیید انجام دهید گزینه Always Connect را فعال کنید.
  • اکنون کارت گرافیک اکسترنال آماده پردازش بازی یا برنامه سنگینی است که قصد اجرای آن را دارید.
 
کارت گرافیک خارجی
 

نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک اکسترنال

تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد است و این موضوع انتخاب کارت گرافیک را به کاری چالش‌برانگیز برای گیمرها تبدیل کرده است. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب ساده‌تر کارت گرافیک خارجی به شما کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم:
  • بازی‌ها به گرافیک بالا نیاز دارند و کارت‌های گرافیک اکسترنال با توان ۱۰۰ تا ۶۰۰ وات در بازار وجود دارند. برای اینکه قدرت پردازش قابل قبولی داشته باشید، کارت‌هایی با توان بیشتر از ۴۰۰ وات را انتخاب کنید.
  • eGPUها به خنک‌کننده نیاز دارند؛ برخی از آن‌ها فن داخلی دارند و برخی دیگر به فن خارجی نیاز دارند. eGPUهایی که فن داخلی دارند هم فضای کمتری اشغال می‌کنند و هم عملکرد خنک‌کنندگی آن‌ها بهتر است.
  • اندازه و وزن داک کارت گرافیکی که انتخاب می‌کنید باید با فضایی که در اختیار دارید، متناسب باشد.
  • به سازگاری eGPU با سیستم موردنظر خود دقت کنید.
بهترین راه برای انتخاب ساده‌تر کارت گرافیک این است که لیستی از برنامه‌ها و بازی‌هایی که قصد اجرای آن‌ها را دارید، تهیه کنید؛ حتی برنامه‌هایی که ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید را هم در نظر بگیرید. بعد از آن می‌توانید مشخص کنید که به کارت گرافیک با چه قدرتی نیاز دارید و چقدر بودجه باید به آن اختصاص دهید.
 
جمع‌بندی
در این مطلب با مزایای کارت گرافیک اکسترنال آشنا شدید. امروزه نیز به دلیل افزایش هزینه رایانه‌های شخصی و به خصوص دستگاه‌های گیمینگ، باعث شده است که بسیاری از افراد به جای تعویض دستگاه، به ارتقای قطعات مختلف آ‌ن‌ها فکر کنند. اگر تجربه‌ای درباره استفاده از این نوع کارت‌های گرافیک دارید، با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران