مقایسه بزرگنمایی اپتیکال برندهای گوشی

کدام گوشی ها زوم اپتیکال دارند

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که زوم اپتیکال چیست و کدام گوشی‌ها زوم اپتیکال دارند؟

اینکه شما بتوانید اشیاء و اجسامی که با فاصله دور از شما قرار دارند را به راحتی و با کیفیت بالا تماشا کنید، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و حتی در برخی از مواقع و شرایط می‌تواند مفید باشد. امروز در دوربین اصلی اکثر گوشی‌ها از لنزهای اولتراواید استفاده می‌شود که با استفاده از این قابلیت، تصویری که با این لنز گرفته می‌شود، کاملا مشابه و مطابق با تصویری است که به چشم شما می‌خورد. ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره این نوع زوم صحبت کرده و گوشی‌هایی که زوم اپتیکال دارند را به شما معرفی کنیم. پس توصیه می‌کنیم که اگر این موضوع برای شما جذابیت دارد؛ ادامه مطلب را از دست ندهید. گوشی‌های هوشمند امروزی زوم‌های مختلفی دارند که بزرگنمایی اپتیکال یکی از آن‌هاست که علاوه بر جذابیت‌هایی که این نوع بزرگنمایی دارد، با محدودیت‌هایی هم همراه شده‌است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

بزرگنمایی اپتیکال چیست

بزرگنمایی یا همان زوم اپتیکال که موضوع اصلی بحث ما است، بیشترین زوم در دوربین گوشی‌ها است. این قابلیت همواره کیفیت ثابتی دارد، به همین دلیل به عنوان بهترین نوع زوم شناخته می‌شود. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بزرگنمایی اپتیکال در دوربین‌های DSLR به‌طور کامل با نوع استفاده شده در موبایل‌ها متفاوت بوده و قابل مقایسه نیستند.

در واقع قابلیت بزرگنمایی اپتیکال در دوربین موبایل‌ها به معنی بزرگنمایی چند لنز است؛ این درحالی است که این قابلیت در دوربین‌ها به معنای تغییر زاویه‌ دید است که می‌بایست مونتاژ لنز به جلو و عقب حرکت کند. اما به‌طور کلی برای اینکه بتوانید یک تصویر با این قابلیت ثبت کنید، باید این امکان فراهم باشد که بتوانید دوربین موبایل را به یک لنز دیگر با فاصله‌ی کانونی متفاوت جابجا کنید.


دوربین گوشی موبایل

این یعنی در صورتی که موبایل شما از زوم 5 برابر برخوردار است، شما همان زوم اپتیکال 5 برابر را دریافت می‌کنید و دیگر بزرگنمایی‌های موبایل هم زوم دیجیتال را ارائه می‌دهند. همچنین این لنز در عکاسی کلوز آپ قابل استفاده نیست و در عکسبرداری‌ با فاصله نزدیک عملکرد ایده‌آلی ندارد و از لنزهای تله فوتو در داخل خانه و نور کم استفاده نمی‌شود، در چنین شرایطی لنز با زوم دیجیتال دوربین اصلی مناسب است.

کدام گوشی‌ها زوم اپتیکال دارند ؟

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

بزرگنمایی اپتیکال در سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، 4 برابری است. همچنین این مدل یک لنز اصلی 108 مگاپیکسلی،  یک لنز پریسکوپ تله فوتو 48 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 103 میلی‌متری دارد و از سنسورهای داری OIS برخوردار شده‌است.


دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا

سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

این مدل، یکی از خاص‌ترین و منحصر به‌فردترین مدل‌های سامسونگ است. این مدل به دوربین با لنز پریسکوپ تله فوتو 8 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 5 برابری و زوم هایبرید 50 برابری مجهز شده‌است. این مدل هم مانند  سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا از سنسورهای دارای OIS برخوردار شده و فاصله کانونی آن 120 میلی‌متر است.

سامسونگ گلکسی اس 20 و اس 20 پلاس

زمانی که این دو نمونه را با  گلکسی اس 20 اولترا مقایسه می‌کنید، متوجه خواهید شد که قابلیت بزرگنمایی یکسان و مشابهی ندارند. سامسونگ گلکسی اس 20 و اس 20 پلاس دارای یک لنز 64 مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگنمایی اپتیکال 1.1 برابری و زوم هایبریدی 3 برابری هستند و تصاویر زوم با کیفیتی را ثبت می‌کنند.

شیائومی می 10 پرو

در شیائومی می 10 پرو دو لنز تله فوتو تعبیه شده‌است که لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری و قابلیت بزرگنمایی اپتیکال 2 برابری و لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی با بزرگنمایی اپتیکال 3.7 و زوم هایبرید 5 برابری است. این دو لنز به همراه لنز اصلی 1.8 مگاپیکسلی، از قابلیت  OIS برخوردار است.

هواوی پی 40 پرو پلاس

اولین گوشی که به دوربین با لنز پریسکوپ مجهز شد، هواوی پی 30 پرو بود و پس از آن عملکرد دوربین در این قابلیت در گوشی‌های پی 40 پرو و پی 40 پرو پلاس با پیشرفت چشمگیری ارائه شد. درحال حاضر هواوی پی 40 پرو پلاس به یک لنز 8 مگاپیکسلی پریسکوپ تله فوتو با بزرگنمایی اپتیکال 10 برابری و یک لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابری مجهز است.


دوربین هواوی پی 40 پرو پلاس

 

آیفون 11 پرو

یکی از قابلیت‌هایی که در دو سال اخیر به گوشی‌های اپل اضافه شده‌، لنزهای زوم 2 برابری است. آیفون 11 پرو  مجهز به لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی است که بزرگنمایی اپتیکال 2 برابری داشته و به‌طور کلی، عملکرد بسیار قوی و خوبی دارد که حتی در زمان فیلمبرداری نیز می‌توانید از زوم 0.5، 1 و 2 برابری استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: مشاهد لیست قیمت گوشی اپل


سامسونگ گلکسی نوت 20

این مدل هم از قابلیت بزرگنمایی اپتیکال 3 برابر به همراه یک لنز تله فوتو 64 مگاپیکسلی برخوردار است که مانند دوربین اصلی نیز به قابلیت OIS مجهز است.

وان پلاس ۸ پرو

وان پلاس ۸ پرو یک لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی دارد که بزرگنمایی اپتیکال آن 3 برابری است. در مقایسه با مدل‌های دیگری که به این نوع بزرگنمایی مجهز شده‎‌اند، این مدل با فاصله کانونی 74 میلی‌متری خود؛ توانمندی پایین‌تری دارد، اما به‌طور کلی گزینه مناسبی در بین گوشی‌های میان‌رده‌ است.

جمع‌ بندی

در این مقاله درباره زوم اپتیکال و اینکه کدام گوشی ها زوم اپتیکال دارند صحبت کردیم. این قابلیت به منظور رویا و تجربه جذاب و هیجان‌انگیز عکاسی با گوشی‌های موبایل، ایجاد شده و در گوشی‌های هوشمند جدید، مدرن و پیشرفته امروزی تعبیه شده‌است. از بین مدل‌های معرفی شده، انتخاب شما کدام مدل است؟


نظرات کاربران