راهنمای خرید کارتریج چاپگر

راهنمای خرید کارتریج چاپگر

به مخزن تامین کننده رنگ در دستگاه های چاپگر، کارتریج گفته می شود. بسته با اینکه مدل چاپگر چیست، نوع کارتریج آن نیز متفاوت خواهد بود. چاپگرهای مدل جوهر افشان با پاشیدن قطره های جوهر و رنگ روی صفحه کاغذ از طریق منفذهای بسیار ریزی که درون هر دستگاه چاپگر موجود است، سبب ایجاد تصاویر با کیفیت سیاه و سفید و رنگی می شوند. در چاپگرهای مدل جوهر افشان، رنگ های اصلی عبارت اند از: قرمز، آبی و زرد. همچنین رنگ مشکی نیز همراه با این رنگ ها موجود است که از این نوع رنگ جهت ایجاد تصاویر با رنگ مشکی استفاده می شود.برای آگاهی از قیمت کارتریج می توانید به صفحه ی لیست قیمت در سایت ایمالز مراجعه فرمایید.

در واقع کارتریج یکی از وسایل مورد استفاده در مدل های متنوع چاپگرها مثل چاپگرهای جوهر افشان و چاپگرهای لیزری است. همانگونه که اطلاع دارید در چاپگرهای جوهر افشان جهت چاپ نمودن از جوهر استفاده می شود و در چاپگرهای لیزری جهت چاپ از پودر یا تونر استفاده می گردد. تونر و جوهر در داخل یک محفظه با نام کارتریج نگه داری می شوند. پس باید بدانید که کارتریج دارای دو مدل است که یک مدل آن مناسب چاپگرهای لیزری و دستگاه های کپی است و مدل دیگر آن در چاپگرهای جوهر افشان به کار می رود و در واقع کارتریج منبع اصلی کار چاپ در چاپگرها می باشد. هزینه موادی که در مدل های متنوع چاپگرها مصرف می شود با توجه به نوع مارک آن ها تفاوت دارد و اگر موادی که استفاده می شود با کیفیت نباشد پس از گذشت زمان شما باید دوباره برای تامین این مواد هزینه زیادی بکنید. کارتریج های جوهری دارای قیمت پایین تری نسبت به کارتریج های تونری هستند.


راهنمای خرید کارتریج چاپگر
راهنمای خرید کارتریج چاپگر

کارتریج چاپگرهای جوهر افشان

چاپگر های جوهر افشان بوسیله سوراخ های بسیار کوچکی که در قسمت هد وجود دارد قطره های ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند و در نهایت متن ها و تصاویر متنوع را چاپ خواهند کرد. در این چاپگرها سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد به کار می رود و جهت ایجاد تصاویر با رنگ مشکی نیز از همین رنگ یعنی مشکی در کنار رنگ های اصلی استفاده می شود. رنگ مشکی که در دستگاه های مدل قدیم استفاده می شده به شکل مرکب بوده است که چندان مناسب نوشتن متن نبوده است و متنی که چاپ می شده دارای رنگ مشکی متمایل به آبی و یا سبز بوده است. در مدل های به روز چاپگرهای جوهر افشان برای این که دقت در چاپ‌رنگی افزایش یابد و کیفیت خوبی را به همراه داشته باشد شش رنگ شامل رنگ های اصلی، رنگ سیاه، رنگ آبی و قرمز روشن به کار رفته است. در صورتی که شما می خواهید برای چاپ عکس به صورت حرفه ای از این چاپگرها استفاده کنید پیشنهاد ما به شما این است برای این که تصاویری که چاپ می کنید طبیعی تر دیده شوند چاپگر های مدل شش رنگ را تهیه نمایید.


راهنمای خرید کارتریج چاپگرراهنمای خرید کارتریج چاپگر

در چاپگر های مدل قدیمی چاپگرهای جوهر افشان، سه رنگ اصلی کارتریج متصل به هم بوده اند که این مساله سبب می شده تا اگر یک رنگ شما تمام می شد شما به اجبار هر سه رنگ را عوض کنید که این کار باعث افزایش هزینه های شما می شده ولی در چاپگرهای جوهر افشان مدل به روز دیگر کارتریج ها متصل به هم نیستند و به صورت جدا مورد استفاده قرار می گیرند. 

کارتریج چاپگرهای لیزری یا تونری

در چاپگرهای لیزری از چهار کارتریج با تونرهای مشکی، آبی، قرمز و زرد استفاده شده است. تونر، به صورت جوهر جامد پودری شکل و خشک است. در چاپگرهای لیزری درام کارتریج، کار اصلی چاپ را انجام می دهد و مراحل انجام این کار در مقایسه با چاپگر های جوهر افشان به روزتر است و در واقع با به کارگیری اشعه لیزر انجام می گردد. کیفیت تصاویری که توسط کارتریج های تونری چاپ می شوند به سایز ذره های رنگ تونر بستگی دارند یعنی هرچه این ذرات رنگ کوچک تر باشند کار چاپ با کیفیت بالایی انجام می پذیرد. یکی دیگر از تفاوت های بین کارتریج های جوهری و کارتریج های تونری، بالا بودن سرعت چاپ‌در کارتریج های تونری در مقایسه با کارتریج های جوهری است و همچنین تعداد صفحات چاپی در چاپگر های لیزری یا تونری بیشتر است. 


راهنمای خرید کارتریج چاپگرراهنمای خرید کارتریج چاپگر

مدل های متنوع کارتریج ها  

کارتریج‌های اصل

این نوع کارتریج ها بوسیله کمپانی های سازنده وسایل چاپ مانند: اچ پی، کانن، لکس مارک و زیراکس تولید می شوند. این کارتریج ها با ترکیب قطعات نو و بازیافت شرکت های جهان طراحی می گردند. مثلا شما روی جعبه یک کارتریج مدل HP C4127X مشاهده می کنید که نوشته شده: این محصولی که به تازگی تولید شده است ممکن است  وسایل و موادی داشته باشد که بوسیله شرکای برنامه بازیافت اچ پی تولید گردیده اند. یا روی جعبه کارتریج مدل Canon FX-4 نوشته شده که ممکن است این کارتریج دارای قطعه های تعمیر شده و مواد بازیافتی باشد.   

علت این که نام این محصولات را اصل گذاشته اند، تولید آن ها توسط کمپانی های اصل و دارای اختراعات ثبت شده است، به گونه ای که ساختن این محصولات بوسیله افراد دیگر زیر نظرمارک دیگر تولید کننده ها کاری غیر قانونی به حساب می آید. هرچند که این امکان وجود دارد که برای یک محصول، بیشتر از یک مارک اصل موجود باشد. وقتی این اتفاق می افتد که یک کمپانی تولید کننده معروف، موتور چاپگرهای خود را از کمپانی دیگری تهیه می نماید و یا با کسب اجازه از آن کمپانی شروع به ساخت می کند. مثلا تصور کنید که کمپانی A قصد دارد چاپگر های خود را روانه بازار کند اما برای انجام این کار نه تجربه کافی دارد و نه طرح خاصی. این کمپانی می تواند با گرفتن جواز طراحی و تکنولوژی چاپگرها از کمپانی B، در زمان خیلی کم تر و با هزینه کمتر، شروع به عرضه چاپگرها به بازار نماید. بعد از آن کمپانی A، با بسته بندی و نرم افزار مخصوص به خود و سایر مسائل مرتبط با ارائه برند، طرح کمپانیB را به عنوان یک چاپگر جدید ارائه می نماید. در عمده موارد، کمپانی A، برای مواد مصرفی و وسایل جانبی اش نیز زیر نظر کمپانی Bخواهد بود. کمپانی ها در برخی موارد در وسایل جانبی تغییرات کمی به وجود می آورند که ممکن است با مدل اولیه آن ها سازگاری نداشته باشد. اما در عمده موارد به این صورت نیست. یعنی مواد و وسایل مصرفی کمپانی A مانند کمپانی B است. در کل، قیمت وسایل جانبی با توجه به هزینه های گوناگون و راه کار های بازاریابی امکان دارد بین کمپانی A و B تفاوت داشته باشد.


راهنمای خرید کارتریج چاپگرراهنمای خرید کارتریج چاپگر

کارتریج های طرح اصلی

کارتریج های طرح اصلی شامل کارتریج های سازگار، بازتولید، بازیافتی و دوباره پرشده هستند.

کارتریج های سازگار یا عمومی

کارتریج سازگار به این معنی است که هرچند که کارتریج بوسیله طراح چاپگر ساخته نشده اما با آن چاپگر کار خواهد کرد. در بیشتر مواقع این حالت وقتی اتفاق می افتد که طراح اصلی طرح خود را برای تجهیزات جانبی ثبت نکرده یا تاریخ انقضای ثبت آن تمام شده است. درباره حق مالکیت به صورت عمومی باید بگوئیم که در این حالت تولید کنندگان لوازم جانبی عمومی این اجازه را دارند که کارتریج های سازگار را با مارک جدید بسازند. برای مثال می توان به کارتریج چاپگرهای سوزنی، جوهر افشان و کانون اشاره نمود. در این بازار که مدام در حالت تغییر است و شرکت ها شدیدا با هم در رقابت هستند، کمپانی هایی هم وجود دارند که کارتریج های باز تولید شده خود را با برچسب سازگار روانه بازار می کنند. جهت اطلاع شما از انواع کارتریج های سازگار یا عمومی می توان به کارتریج های دستگاه کپی، فکس، دستگاه چاپگر، چاپگر های جوهر افشان اپسون و کانن اشاره کرد.

 

راهنمای خرید کارتریج چاپگر

 

راهنمای خرید کارتریج چاپگر

کارتریج های بازتولید

کمپانی های کل جهان دارای روال و استاندارد های گوناگونی برای محصولات بازتولید هستند. برای این که بیشتر متوجه شوید اصطلاحات به کار رفته را توضیح خواهیم داد. یک کارتریج باز تولید با کیفیت، یک نوع از کارتریج لیزری است که این شرایط را دارد: 

به طور کامل از هم باز شده است. همه قطعات بررسی شده اند و سپس جدا و تمیز شده اند. درام جدید، پره جارویی جدید و غلطک مغناطیسی جدید نصب گردیده است. محفظه تونر با پودر تونر جدید و خواص اصل آن پر گردیده است. محفظه تونر با یک نوار بیرون کشنده پلمپ گردیده است تا از بیرون آمدن مواد از کارتریجی که مونتاژ گردیده و مورد تست قرار گرفته است جلوگیری شود. این نوع کارتریج ها از ابتدای تولیدشان بازسازی می شوند تا قابلیت و کیفیتی را که مشتری انتظار دارد داشته باشند. 

کارتریج های بازیافتی

کلمه بازیافت در واقع یک کلمه کلی است که مختص به روش انجام کار و فناوری استفاده شده بوسیله یک کمپانی نیست. کاملا مشخص است که برخی کارتریج ها یک کارتریج اصل نو نیستند اما با استفاده دوباره بعضی از قطعات و مواد محصولات استوک ساخته شده اند. به عبارت دیگر می توان گفت هر کارتریجی که از مواد و قطعات گرفته شده از محصولات استوک ساخته شده باشد، بدون در نظر گرفتن روش انجام کار و فناوری ساخت می تواند بازیافتی نامیده شود.  

کارتریج های دوباره پرشده


راهنمای خرید کارتریج چاپگرراهنمای خرید کارتریج چاپگر

برای این کارتریج ها از کلمه دوباره پر شده استفاده گردیده تا روی مراحل ساخت دوباره آن که شامل دسترسی به تونر یا مخزن جوهر کارتریج و پر نمودن آن با مواد جدید است‌تاکید شود. گاهی اوقات منظور از دسترسی به وجود آوردن یک سوراخ است و گاهی نیز باز نمودن بخشی از کارتریج می باشد. به طور معمول در کنار پرنمودن کارتریج، عیوب آن نیز بررسی می شود و محصول تمیز می گردد. این کار را بیشتر کمپانی های کوچک در اندازه خود انجام می دهند. برای انجام این کار در وقت های مشخص شروع به جمع کردن کارتریج های خالی می کنند که سبب می شود مراحل تولید دوباره برای این کمپانی ها راحت تر شده و توانایی عرضه محصولات خود را با قیمتی ارزان تر در رقابت با دیگر کمپانی ها داشته باشند. 

حال ممکن است از خودتان بپرسید که خب مشکل این کار در کجاست؟ باید بگوئیم که درون یک کارتریج به جز تونر وسایل دیگری نیز موجود است. مثلا داخل آن یک غلطک مغناطیسی که پودر تونر را جمع و پخش می کند وجود دارد، یک قطعه هادی نور یا درام وجود دارد که عکس را روی کاغذ انتقال می دهد، یک پره ی جاروبی وجود دارد که میزان پودر تونر اضافه را از روی درام پاک می نماید و تعداد زیادی از چرخ دنده ها و وسایلی که امکان دارد دچار پاره شدن و ساییده شدن شوند موجود است. جهت دوباره کارکردن کارتریج، این راه بسیار قیمت پایینی دارد اما در با کیفیت بودن و قابل اطمینان بودن آن تردید وجود دارد. عمده قطعه ها در یک کارتریج، دارای این ویژگی هستند که مدت زمان خیلی زیادی از مدت زمان عملکرد تونر اصلی به کار خواهند رفت ولی باز هم برای عملکرد آن برای دو تونر هیچ ضمانتی وجود ندارد. عمده افرادی که از کارتریج های طرح استفاده نموده و نسبت به این کارتریج ها هیچ اعتمادی ندارند، از مدل کارتریج های دوباره پر شده استفاده نموده اند بدون اینکه آگاهی کافی از موارد ذکر شده در بالا داشته باشند. در نهایت، زمانی که یک محصول در مقایسه با سایر کارتریج های سازگار و دوباره تولید شده قیمت خیلی پایینی دارد، باید به این مساله توجه کنید و از خودتان بپرسید که آیا این دو محصول یکی هستند؟  

بهتر است از بین کارتریج اصل و کارتریج طرح کدام یک را خریداری نمایید؟ 

مطمئنا کارتریج اصل مناسب ترین گزینه برای چاپگر شما خواهد بود. متنی که با کارتریج اصل چاپ می شود بسیار واضح و پررنگ بوده و در کل صفحه های چاپ شده بسیار با کیفیت هستند. تعداد صفحه ای که با کارتریج اصل چاپ می شود نسبت به کارتریج طرح بیشتر است و همچنین تعداد دفعاتی که باید شارژ شود نیز بیشتر است. اما کارتریج اصل قیمت بسیار بالایی نسبت به کارتریج طرح دارد، به نحوی که تهیه آن برای همه مردم امکان پذیر نیست.

در صورتی که کارتریج طرح اصلی را به طور مناسب انتخاب کرده و درست از آن استفاده نمایید می تواند نقش بسیار موثری جهت آماده سازی تجهیزات محیط کار شما ایفا نماید. انتخاب کارتریج طرح علاوه بر کم نمودن هزینه های کلی، به کسب و کار های کوچک و جدید نیز کمک زیادی می کند.

در پایان باید بگوئیم که انتظاری را که از کارتریج اصل دارید یعنی بالا بودن کیفیت، تعداد بالای چاپ صفحات و... را به هیچ عنوان نباید از کارتریج طرح داشته باشید.


نظرات کاربران