راهنمای خرید و نصب آینه

راهنمای خرید و نصب آینه

بزرگ نشان دادن فضا، انعکاس نور و پوشاندن بعضی ضعف های فضا از دلایل جذاب به کارگیری آینه ها در محیط می باشند. اگر قبول ندارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چه شما فردی آشنا به بحث دکوراسیون و طراحی داخلی باشید و چه چیزی از این علم ندانید؛در هر صورت اگر از شما بخواهند که بگویید بهترین وسیله برای طراحی داخلی دفتر کار، خانه، سالن ورزشی یا آرایشی کدام است، به طور قطع با سرعت استفاده از آینه را پیشنهاد می کنید.

آینه ها مدت زمان زیادی است که همبازی انسان در بازی نور بر روی این سیاره خاکی شده اند.آینه ها از مدت ها پیش حتی پیش از آنچه فکر می کنید روند تکامل خود را طی کردند. انسان ها از 6 هزار سال قبل از میلاد با صیقل دادن سنگ از آن به عنوان آینه استفاده می کردند.

به چه دلیل آینه ها از فاکتور های تاثیر گذار بر طراحی و دکوراسیون داخلی به حساب می آیند؟

کاربرد آینه ها را در دکوراسیون داخلی به دو صورت می توان مطرح کرد. در نقطه نظر اول باید بگوییم ک آینه ها از درخشندگی و جذابیت بالایی برخوردار می باشند و با دارا بودن این خوصیات فیزیکی در خود می توانند در افزایش اندازه فضاها تاثیر مطلوب داشته باشند. چنانچه قصد دارید ابعاد فضای محیط زندگی یا کار خود را افزایش دهید، درخشندگی برخی از رنگ های موجود در محیط را در فضا انعکاس دهید یا فضا بزرگ تر به نظر برسد باید از یک آینه در دکوراسیون داخلی محیط استفاده کنید.

عمق دادن به فضا

در حال حاضر که اغلب افراد در محیط تاریک و بسته آپارتمان زندگی می کنند، استفاده از ابزاری که موجب افزایش فضا و روشنی خانه شود از هر زمان دیگری بیشتر نیاز است. از گذشته های دور به کار گیری آینه در ستون ها و سقف ها توسط معماران مورد توجه بوده که سبب زیبایی و روشن شدن و تاثیر بسیار زیاد در افزایش عمق محیط می شود.

استفاده از آینه در اتاق خواب، اتاق پذیرایی، راهروها یا دیگر فضاها سبب افزایش ابعاد آن محیط می شود. اگر یک آینه را روی دیوار یکی از قسمت های ذکر شده از دفتر کار یا خانه و ... نصب کنید در ظاهر دو برابر به ابعاد محیط اضافه خواهد شد.درآپارتمان های کوچک منعکس شدن تصاویر مقابل می تواند فضای دلنشینی را برای شما ایجاد کند. در ادامه بهتر است ویژگی دیگر آینه را بررسی کنیم.

پنهان کردن عیب های محیط


راهنمای خرید و نصب آینه

پوشش بعضی از عیب ها و ایرادات فضا از دیگر کاربرد های آینه درطراحی و دکوراسیون داخلی است. مثلا تصور کنید که به علت عدم فضای کافی در محیط قسمتی از فضای نشیمن یا پذیرایی را تبدیا به کمد کنید. استفاده از کمد درمحیط پذیرایی ونشیمن یا یک انباری که در کوچک آن رو به فضای مشرف به نشیمن و پذیرایی باز می شود مقداری از جذابیت و یکنواختی محیط را کاهش می دهد. در این موارد می توانید با به کار گیری یک آینه روی در انباری و کمد ضمن افزایش ابعاد محیط، کمد و انباری را از دید افراد خارج نمایید.

اگر قسمتی از منزل پنجره نداشته و تاریک باشد، استفاده از آینه باعث افزایش روشنایی محیط می شود. به عنوان نمونه تصور کنید آشپزخانه پنجره ای مناسب و بزرگ نداشته باشد، در این مورد می توانید با استفاده از آینه در طراحی آشپزخانه به میزان کمی روشنایی به محیط ببخشید.

آینه حس  های متعددی را در فضا پراکنده می کند

استفاده از آینه ها سبب دلنشینی و جذابیت محیط می شود. برای مثال در باشگاه های ورزشی استفاده از آن به ورزشکاران کمک می کند تا حرکات خود را تصحیح و با هیجان و شور بیشتری ورزش کنند.جذابیت مشاهده تصویر خود در هنگام ورزش، احساس جالبی است.

آینه در فروشگاه های بزرگ هم کاربردی شبیه باشگاه های ورزشی دارد. هنگامی که شما درفضایی قرار می گیرید که بر روی دیوارهای استراتژیک آن( یعنی دیوار هایی که از نقاط دیگر بیشتر به چشم می آیند) یک آینه قدی و بزرگ تعبیه شده است حس جالب و هیجان وصف نشدنی به شما دست می دهد.

در حال حاضر، علم طراحی و مد چه در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی و چه در زمینه لباس و پوشاک نوآوری و خلاقیت های بسیاری را شاهد است. بر دنیای طراحی قوانین و محدویت های خاصی حکم فرما نیست. تفکرات گذشته کاملا منقضی شده و طراحان به این نتیجه رسیدند که جهان خلاقیت بی انتهاست.

به کار گیری آینه در باغچه خانه ها یکی دیگراز این خلاقیت هاست. تصور کنید که استفاده از یک آینه چه میزان به افزایش ابعاد و جذابیت آن کمک می کند. فکر شگفت انگیزی نیست؟


راهنمای خرید و نصب آینه

از آینه در چه مکان هایی استفاده کنیم؟

بر اساس آنچه گفته شد دیگر برای استفاده از آینه در طراحی داخلی محدودیتی وجود ندارد.افراد بر اساس خلاقیت خود می توانند از این المان در فضای مورد نظر خود استفاده کنند.

احتمالا فنگ شویی به گوشتان آشنا باشد. به یکی باور ها و آداب و رسوم مردم شرق آسیا فنگ شویی می گویند که بر تعبیه هر وسیله در مکان مناسب خود، در محیط کار و خانه توصیه می کند و هدف آن ایجاد و انتقال انرژی مثبت به محیط می باشد.

فرقی ندارد که فنگ شویی را باور داشته باشید یا خیر، در هر صورت به کار گیری ایده های آن باعث افزایش جذابیت و زیبایی منزل، دفتر یا سالن کارتان خواهد شد. بر اساس اصول فنگ شویی، آینه نماد عنصر آب در خانه  می باشد و در مکان های گوناگونی از منزل می تواند استفاده شود.

اتاق پذیرایی

در همه ی قسمت های اتاق پذیرایی می تواند آینه را قرار داد:

استفاده از آینه با میز کنسول: میز های کنسول به طور معمول ازجنس  چوب یا رزین می سازند . استفاده از یک آینه مناسب میز کنسول می توان بر دلنشینی قسمت های مخلتف خانه بیافزاید.

استفاده از آینه بین دو پنجره: یک آینه با با ابعاد یکسان در بین دو پنجره خانه خود تعبیه کنید. این خلاقیت سبب می شود در لحظه اول بیننده حس کند که یک پنجره دیگر هم در خانه هست که هم باعث انعکاس نور می گردد و هم به دلنشینی محیط اضافه خواهد کرد.

استفاده از آینه پشت میز غذاخوری: استفاده از یک آینه بزرگ روی دیوار کنار میز غذاخوری فکر بسیار جالبی برای افزایش شکوه زیبایی در محیط می شود.

استفاده از آینه بالای شومینه: استفاده از یک آینه در بالای شومینه زیبایی فوق العاده ای را به آن نقطه می بخشد.

استفاده از آینه روی شِلف ها (قفسه ها): شلف ها که در زبان عامیانه قفسه خوانده می شوند در سالیان اخیر از جنس های گوناگونی مثل چوب هم ساخته و به بازار عرضه شدند که مکانی مناسب برای قرارگیری انواع قاب ها و مجسمه ها محسوب می شوند. استفاده از یک آینه در روی تاقچه یا شلف ظرافت و زیبایی به دکوراسیون خانه می بخشد. اما فراموش نکنید که باید از آینه های کوچک و متوسط برای قفسه یا شلف استفاده کنید.

آینه داخل کتابخانه: اگر از افرادی هستید ک به مطالعه علاقه دارید و در اتاق پذیرایی شما کتابخانه وجود دارد، یک پیشنهاد خاص برای شما داریم، اگر یک آینه مربع، گرد یا هر شکل دیگری در قفسه میانی کتابخانه نصب کنید می تواند به محیط عمق و زیبایی بدهید.

ترکیب آینه و قاب: به کار گیری دو قاب شبیه به هم  در دو طرف آینه هم تقارن جذابی به محیط می بخشد. به طور کلی به کار گیری از آینه در کنار قاب های زیاد هم باعث تبدیل یکی از دیوار ها به تابلویی دیدنی می کند. به طور مثال نصب یک آینه گرد بزرگ تر در کنار دیوارکوب های گرد روی دیوارتردید نکنید که فضایی چشم نواز را ایجاد می کند.

آشپزخانه


راهنمای خرید و نصب آینه

بر اساس سلیقه و خلاقیت افراد و اندازه آشپزخانه می توان از آینه در قسمت های گوناگون آن بهره برد که در این خصوص انتخاب های متنوعی وجود دارد.

آینه در پس زمینه: از دیگر موارد استفاده از آینه، به کارگیری آن به عنوان کاشی در بین دو ردیف پایینی و بالایی کابینت می باشد. افزایش نور و بزرگ تر نشان دادن فضا از نتایج این کار است. اگر آینه های مورد استفاده را با رنگ کاشی های آشپزخانه ست کنید و همین طور چرک تاب باشند تا چربی و روغن هایی که هنگام آشپزی تولید می شوند را به خود جذب نکنند و نمایی زشتی برای محیط نسازند. (همیشه تمیز کردن آشپزخانه یک امر لازم است.)

آینه با قاب روی دیوار: به کار گیری آینه های قاب شده در اشکال مستطیل، دایره، بیضی، مربع و... در آشپزخانه هایی که فاقد کابینت در ردیف بالا هستند یا نصب آینه روی دیوار پشت سینک هم گزینه های جالبی در طراحی آشپزخانه می باشند.تعبیه آینه در پشت سینک به علت وجود شیر آب در کنارش در معرض گرم و سرد شدن قرار می گیرد. خلا کابینت های ردیف بالا را می توانید با استفاده از آینه در بالای یک ردیف کابینت پر کنید.

آینه در بدنه کابینت: استفاده از آینه در بدنه کابینت ها هم نمایی بسیار زیبا به آشپزخانه می بخشد. انتخاب کابینت های با در آینه ای هم راه دیگر است. آینه کاری بخش جزیره در آشپزخانه یا کمد نیمه ای که وسط آشپزخانه قرار می گیرد هم نمای جالبی به محیط می دهد.

اتاق خواب و کار

•        کاربرد آینه در کمد: استفاده از آینه ها فضا را بزرگ تر نشان می دهد، مگرنه؟ بنابراین اگر بر روی در کمد اتاق آینه تعبیه کنید یا از آینه به جای شیشه در ساخت کمد و کتابخانه بهره ببرید، محیط بزرگ تر از اندازه واقعی نشان داده می شود.

•        آینه در فضاهای باریک و محدود: برای افزودن روشنایی بیشتر در فضاهای بین تخت و کمد یا قسمتی از دیوار هم می توانید از آینه کاری نازک بهره ببرید .

اتاق نشیمن و راهرو


راهنمای خرید و نصب آینه

با نصب یک آینه بزرگ و قدی در پشت مبل های اتاق نشیمن می توانید اندازه نشیمن و هال را حدود دو برابر بزرگ تر از اندازه واقعی نشان دهید. نصب آینه در راه پله و راهرو فضا را نورانی، دلنشین و زیبا خواهد کرد. در دیگر بخش های خانه مثل حمام و دستشویی می توانید از آینه های با طراحی گوناگون مانند کمد های آینه ای و آینه کاری در کنار کاشی ها استفاده کرد.

به کار گیری آینه در مکان هایی که برای مطالعه هستند یا می خواهید در آن تمرکز کنید به هیج وجه توصیه نمی شود چون درخشندگی این وسیله حواس شما را پرت می کند. در اصول فنگ شویی به کار گیری آینه در بالای تخت خواب سفارش شده است ولی برای این که خطری متوجه شما نباشد اصول ایمنی را رعایت کنید.

انواع آینه

تا به این جای بحث آگاهی نسبتا خوبی با کاربرد آینه در طراحی و دکوراسیون داخلی پیدا کردید، لازم است انواع مختلف آینه را هم بشناسید :

آینه پتینه

آینه های پتینه شده که با نام کهنه کاری هم معروف هستند، یک گروه از آینه ها می باشند که از طرح و رنگ و ظاهری قدیمی مثل زنگار در برخی از آن ها دیده می شود. زمان و دقت بسیار زیادی برای طراحی و ساخت این آینه ها نیاز است و استفاده از آن ها در در دکوراسیون داخلی محیط مورد نظر هماهنگی و جذابیت بسیار بالایی ایجاد می کند. استفاده از این آینه ها برای افرادی که هدفشان درخشندگی و نور بسیار زیاد است توصیه نمی شود.

آینه ونیزی

تاریخچه تولید این دسته از آینه ها که به آینه های دست ساز ونیزی معروف هستند به شهر ونیز ایتالیا بر می گردد. آینه های ونیزی در اندازه های متنوع ساخته می شوند و برای نصب در محیط اتاق پذیرایی مناسب هستند. از گذشته های بسیار دور این آینه ها کیفیت بالایی برخوردار بودند و در ساخت آن ها از گرد طلا هم استفاده می شد. این آینه ها در قسمت قاب از برش ها و ریزه کاری های زیادی بهره می برند و چنانچه به سری های تجملاتی یا به تعبیر امروزی لاکچری علاقه دارید خریداری یک آینه ونیزی گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

آینه دکوراتیو

آینه های دکوراتیو نوآوری تازه طراحان در زمینه دکوراسیون داخلی خانه های می باشند. این آینه ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و در اشکال هندسی مختلف در بازار وجود دارند.به طور مثال شکل های هندسی 6 ضلعی، مثلثی و همه ی اشکال هندسی که پیش از این در تولید آینه به کار گیری نمی شد.

آینه های دکوراتیو در شکل یک مجموعه برای نصب روی دیوار های مکان های گوناون مثل پذیرایی یا سالن ها استفاده می شوند. تعریف مجموعه یک آینه دکوراتیو هندسی است که می تواند از چند تکه آینه با شکل های هندسی متفاوت که همدیگر را کامل کنند، تشکیل شود.این آینه ها عصری جدید در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی ایجاد کردند و بسیار متنوع می باشند.

آینه های رزینی


راهنمای خرید و نصب آینه

رزین به ماده ای می گویند که در دو نوع طبیعی و مصنوعی در هنر های گوناگون و صنایع مختلف کاربرد دارد. برای تولید مجسمه و قاب آینه از رزین های مصنوعی پلی استری استفاده می شود. رزین را می توان برای ساخت قاب های مختلف استفاده کرد و با آن قاب آینه های قشنگی تولید کرد. آینه های رزینی بسیار متنوع هستند و در اشکال و اندازه های گوناگونی ساخته می شوند.

آینه های سنتی ایرانی

از جذابیت بسیاربالایی برخوردارهستند و برای کسانی که وسایل ساخته شده به وسیله دست را می پسندند، انتخاب بسیار خوبی می باشد. قاب های مسی، قاب هایی که از تکه های کاشی ساخته می شوند و قاب آینه های منبت کاری شده چوبی مناسب ترین انتخاب برای ست شدن با دکوراسیون سنتی می باشند. تصور کنید از درخشش و جذابیت های بالای یک آینه قجری در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید.

انواع برندهای آینه

هنرمندان و تولید کنندگان ایرانی هم در زمینه ساخت انواع گوناگون آینه فعالیت می کنند. صنعت گران داخلی در ساخت آینه های دکوراتیو سلیقه و هنر ایرانی را مد نظر قرار می دهند و از ترکیب آینه و ام دی اف (MDF) و دیگر مواد آینه هایی را می سازند که مخلوطی از طرح های سنتی، اشعار و آیات متبرکی مثل و ان یکاد می باشد.

خلاقیت ها و نوآوری های موجود در ساخت آینه های دکوراتیو تنوع بسیار زیادی دارند. به طور مثال اگر روی دیوار فرزند دلبندتان، از یک آینه با طرح قلب استفاده کنید یا یک آینه پروانه ای ظریف را در اتاق نشیمن نصب کنید فضایی دلنشین و عاشقانه برای خود یا خانواده ایجاد کرده اید.

در طراحی و ساخت آینه های دکوراتیو از پلکسی گلاس که نوعی پلاستیک خیلی شفاف مشابه شیشه است، استفاده می شود. نشان های تجاری گوناگونی در زمینه ساخت آینه های دکوراتیو یا ساختمانی فعالیت می کنند که در ادامه به اسامی تعدادی از آن ها اشاره کردیم.


نظرات کاربران