راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 

موقع بروز حادثه در موتور سواری با سرعت زیاد، برای بدن خطرات بالایی به وجود می آید. برای همین وسیله های جانبی و ایمنی مثل کلاه ایمنی خیلی لازم می باشند و بکار بردن آن هنگام موتور سواری امکان دارد از شما مراقبت نموده و شما نجات پیدا کنید. بکار بردن کلاه ایمنی در حین موتورسواری در راهنمایی رانندگی کشور ایران، اجباری می باشد؛ پس اگر دارای موتورسیکلت هستید، خوب است با توجه به چگونگی تهیه کلاه ایمنی یک نوع ایده آل برای خود تهیه نمایید.برای خرید مقرون به صرفه و مطلوب می توانید به صفحه لیست قیمت سایت ایمالز مراجعه کرده و از قیمت کلاه کاسکت به صورت لحظه ای در فروشگاههای مختلف آگاه شوید.

کلاه ایمنی

هنگامی که می خواهید برای اولین دفعه کلاه ایمنی تهیه نمایید؛ با موارد خیلی متنوع و زیادی برخورد خواهید کرد و یافتن یک نوع ایده آل در میان آن‌ها مشکل خواهد بود، ولی بکار بردن و رعایت این موارد خواهد توانست تا شما را در تهیه و انتخاب یک کلاه ایمنی یاری نماید. کلاه کاسکت های مناسب و استاندارد دارای عمری با میانگین 5 سال دارا یم باشند و پس از آن، رفته رفته امکان دارد اتصالات آن خراب شده و بر ایمنی بودن آن اثر منفی گذارد. کلاه کاسکت ها مثل بدنه ماشین ها به نوعی ساخته و طراحی شده اند که از شدت ضربه ای که بر روی سر وارد می شود کم کرده و مانع ورود آسیب شدید به سر شود. جهت اطمینان از ایمنی بودن یک کلاه کاسکت  باید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه نموده و همچنین، موارد و عوامل با اهمیت را موقع تهیه آن مطالعه و در نظر بگیریم. در متن زیر می خواهیم راجع به تهیه کلاه ایمنی بگوییم؛ که امیدوار هستیم برایتان پرفایده و مثمر ثمر باشد.


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 

شکل کلاه ایمنی

افراد موتورسوار در میان انواع گوناگون کلاه ایمنی، سبک و نوع ایده آل آن را تهیه نمایند؛ در کل ۵ شکل کلاه کاسکت وجود دارد که حتما پیش از گرفتن تصمیم برای خرید‌ آن ها را بشناسید. با توجه به  آمار، میزان ۴۰ درصد از آسیب‌ها که برای افراد موتورسوار با کلاه کاسکت رخ می دهد به بخش سر و صورتشان بر می‌گردد؛ بخش هایی از صورت که در کلاه های ایمنی باز (open-face) و سه چهارم پوشیده (three-quarter-type) حفظ نخواهد شد. پس باید کلاه های ایمنی 100 درصد پوشیده یا همان نوع فک ثابت (full-face) را بکار ببرید. این نوع از کلاه‌ها بعلاوه اینکه محافظت می کنند، مانع از وزش باد به درون چشم ها و داخل دهان و دندان‌ها خواهند شد.


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

کلاه های ایمنی باز

این نوع از کلاه های ایمنی حداقل مراقبت را انجام خواهند داد؛ گردش هوای بالاتری در این سبک کلاه‌های ایمنی موجود است و این کلاه بخش فک را ندارد؛ برای همین آن را کلاه باز می نامند. این کلاه ایمنی، فقط سر را پوشش می دهد و در مقایسه با دیگر کلاه‌ها ارزان قیمت‌تر می باشد. کلاه های ایمنی باز به کلاه‌های سه چهارم هم مشهور می باشند؛ چرا که همه سر و صورت را پوشش داده و فقط در بخش جلو فک و دهان باز می باشد.

کلاه های ایمنی نیمه باز


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 

این نوع کلاه های ایمنی فقط بخش رویی سر را پوشش می دهند و هیچگونه محافظی در بخش پایین صورت دارا نیست. در حقیقت اگر سر به دو نیم کره تقسیم شود؛ فقط نیم کره بالایی پوشش داده خواهد شد و مقدار محفاظت آن خیلی پایین است. کلاه های ایمنی که کامل می باشند به سه دسته فک متحرک، فک جدا و فک ثابت شونده قابل تقسیم می باشند:

کلاه های ایمنی نوع فک ثابت، تمام صورت

این نوع کلاه کاسکت روی سر گذاشته می شود و همه سر و صورت را پوشش خواهد داد؛ این نوع کلاه های ایمنی سبب محافظت از چشمان و بینی خواهد شد و بخشی به نام فک در قسمت زیر آن طراحی و گذاشته شده است که از قسمت فک افراد موتور سوار هم مراقبت خواهد نمود. کلاه های کاسکت فک ثابت، در مقابل ضربه محفاظت بیشتری به وجود می آورند و دارای تهویه هوای کمتری هستند.

کلاه های ایمنی فک‌ متحرک (Modular Helmet)

 کلاه های ایمنی مدولار قسمتی از کلاه های ایمنی سبک فک ثابت هستند؛ در این نوع کلاه بخش فک کلاه های ایمنی، دارای قابلیت تحرک بوده و در صورتی که لازم باشد خواهید توانست آن را به شکل کلاه ایمنی فک ثابت یا کلاه ایمنی باز را بکار ببرید. در حقیقت افرادی موتور سوار قادرند از مزیت های هر دو نوع کلاه های ایمنی استفاده کنند؛ به طور مثال فرد موتور سوار قادر است در بزرگراه‌ها بخش فک کلاه ایمنی را پایین بیاورد و محافظت های آن را بکار ببرد و با حرکت در خیابان‌ها فک را بالا زده و مانند کلاه های ایمنی باز و با تهویه هوا بهره بیشتری از آن ببرد. در شکل دیگر از این سبک کلاه های ایمنی قادر خواهید بود بخش فک کلاه ایمنی را کاملا جدا نمایید.


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 

کلاه های ایمنی آفرود

این مدل از کلاه های ایمنی اغلب سایه‌بان داشته، و همچنین دارای محاقظت اضافه از فک و سیستم تهویه می باشند و بخش فک آن کشیده است و تلق ندارد؛ این کلاه های ایمنی، به کراس هم معروفند.

کلاه های ایمنی Dual-sport

این نوع کلاه ها مانند کلاه‌های آفرود می باشد؛ که آن را جهت استفاده در جاده و غیرجاده به جز زمینه های مسابقه‌ای بکار می برند. این نوع کلاه عینک آفتابی و تلق متحرک هم دارا می باشد.

 اندازه کلاه های ایمنی

اندازه کلاه های ایمنی موقع تهیه آن خیلی مهم می باشد و از نکات با اهمیت در  هنگام تهیه کلاه ایمنی می باشد. اگر کلاه های ایمنی شما دارای اندازه بزرگ باشد موقع تهیه امکان دارد به اطراف سر بچرخد و در هنگام سرعت زیاد سبب اختلال در دید و حواس پرتی خواهد شد. از طرفی اگر کلاه های ایمنی تنگ باشد؛ امکان دارد سبب سردرد شده و در هوشیاری شما در جاده سبب ایجاد اختلال شود. یافتن سایز ایده آل کلاه ایمنی خیلی اهمیت دارد؛ شما کلاه ایمنی احتیاج دارید که روی سر شما گذاشته شود؛ اندازه باشد و به سر فشار نیاورد. پس پیش از اینکه آن را تهیه نمایید، آن را بررسی نموده و امتحان نمایید؛ تمامی اجزا کلاه ایمنی باید در جای مخصوصش گذاشته شود؛ بی آنکه به سر و صورت فشاری وارد نماید؛ مهم می باشد. پس از اینکه کلاه از سر برداشته شد علائم قرمز روی پوست را به دقت بررسی نمایید که به این شکل کلاه ایمنی بسیار محکم می باشد و به سر فشار وارد نموده است. جهت اندازه‌گیری دقیق‌ خواهید توانست اندازه دور سر را ساز بگیرید؛ با متر اندازه گیری بالای ابرو و اطراف سر و بزرگ ترین بخش سر خود را سایز بگیرید؛ به این شکل خواهید توانست اندازه گرفته شده را جهت تهیه کلاه ایمنی بکار ببرید.


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 فرم سر

به جز سایز سر، فرم آن هم مهم است. اغلب مردم یکی از این سه دسته را انتخاب می نمایند؛ سرهایی که به شکل بیضی معمولی و یا سرهای بیضی متوسط و بیضی گرد هستند. جهت فهمیدن شکل و فرم سر شما از دوست خود بخواهید بالا سرتان را نگاه کرده و از آن عکس بگیرد موهایتان را تا آنجا که می توانید صاف نمایید تا فرم سرتان را مشخص نمایید. به این شکل خواهید توانست از کلاه ها ایمنی مطابق فرم و سایز سر خود را تهیه کنید.

وزن کلاه های ایمنی

وزن کلاه های ایمنی از موارد برجسته در خرید آن است. کلاه های ایمنی مدرن و مناسب اصولاً با در وزن‌های سبک طراحی شده اند تا روی سر احساس سنگینی و ناراحتی به وجود نیاید؛ جهت اندازه‌گیری وزن باید کلاه را امتحان نمود و با توجه به فشار، وزن آن را بررسی کنید؛ وزن بالای کلاه ایمنی کم کم روی گردن فشار آورده و سبب به وجود آمدن درد گردن خواهد شد. کلاه های کاسکت مناسب اغلب دارای ۱۴۰۰ گرم (۳ پوند) تا ۱۸۰۰ گرم (۳.۹ پوند) وزن می باشند.

جنس کلاه های ایمنی

جنس رویه کلاه ایمنی موارد خیلی زیادی تحت شعا خود قرار خواهد داد. جنس کلاه ایمنی فقط روی وزن کلاه ایمنی موثر نیست؛ علاوه بر آن راحتی و مرتبه محفاظتی آن هم موثر در جنس بکار برده در کلاه ایمنی می باشد. اغلب کلاه های ایمنی دارای یک یا چند ماده زیر ساخته هستند که هریک از آن‌ها دارای کاراییهای مختص به خود می باشند. موادی مثل کامپوزیت، فایبرگلاس، فیبر کربنو پلی کربنات با لایهای از فوم پلی استایرن منبسط شده است. مثلا جنس فیبر کربن وزن کمتری دارد سبک‌تر است و در مقابل ضربه دارای مقاومت بالاتیر می باشد؛ برای همین دارای هزینه بیشتری می باشد؛ جنس کامپوزیت فایبرگلاس دارای انعطاف پذیری بالاتری است و مواد پلی کربنات در مقایسه با دیگر مواد هزینه کمتری دارد.

قیمت کلاه ایمنی

برای تهیه کلاه ایمنی هم باید آهی داشت و نهایتا باید کلاهی با هزینه مناسب تهیه نمایید. میزان بودجه از موارد مهم در تهیه کلاه ایمنی است. دراگر دارای موتور خیابانی می باشید انواع ساده‌ را بکار ببرید؛ ولی افرادی که دارای موتور پیشرفته‌ تر مثل موتور پیست هستند که دارای سرعت بالایی هستند؛ کلاه ه یا ایمنی حرفه‌ ای‌تر و گران‌ تر برایشان کاربردی تر می باشد.


راهنمای خرید کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)

 بررسی کلاه ایمنی

پس از شد شدن از موارد قبل کلاه ایمنی مورد نظر را امتحان کنید. همه اتصالات کلاه ایمنی را روی سر امتحان نمایید؛ آیا راحت است؟ حدود ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت کلاه را روی سرتان بگذارید. اگر حس کردید جهت تسکین درد، باید کلاه را از سر بردارید؛ این کلاه مناسب نخواهد بود. در بیشتر موارد کلاه نامناسب روی پیشانی و بالای گیجگاه فشار می آورد؛ اگر پس از کنار گذاشتن کلاه در این قسمت‌ها، قرمزی یا آثاری از کلاه را دیدید؛ این کلاه مناسب نخواهد بود.

 عملکردهای اضافی در کلاه های ایمنی

هنگامی که از تکنولوژی بحث می شود؛ کلاه های ایمنی هم موضوع این بحث خواهند بود و با تکنولوژی های نوینی عرضه خواهند شد. بعضی کلاه های ایمنی، عملکردهایی نوین مثل توانایی کنترل صوتی، بلوتوث، متصل شدن به گوشی هوشمند و یا دوربین نمایش عقب هستند؛ این موارد به راحتی موتور سوار کمک می نمایند؛ اما روی قیمت آن هم موثر بوده و امکان دارد قیمت بالایی دارا باشد.

زیبایی و ساختار

فاکتور زیبایی کلاه ایمنی هرچند در مقایسه با دیگر موارد، مهم نیست؛ ولی باید آن را هم مورد نظر قرار داد. رنگ و ساختار کلاه ایمنی  با موتور بهتر است همخوانی داشته باشد.

 نگهداری و جایگزینی

کلاه ایمنی برای همیشه ماندگار نمی باشد؛ حتی عالی ترین نوع آنها هم پس از مدتی کارایی ندارند. تقریبا باید هر ۵ سال یک بار کلاه کاسکت خود را عوض نمایید. بکار بردن کلاه کاسکت خراب، از کلاه نگذاشتن هم دارای ریسک بیشتری دارد. چرا که به سر ضربه زده و سبب آسیب جدی‌ خواهد شد. محافظت از محیط درونی کلاه و پوشش‌هایی جهت رفع نفوذ عرق، قادر است میزان عمر کلاه ایمنی را بالاتر ببرد؛ بعلاوه باید موقع کاربرد کلاه ایمنی وسایلی مثل روغن و واکس مو را بکار نبرید.

علاوه بر کلاه کاسکت ،شما می توانید با مراجعه به صفحه ی لیست قیمت سایت ایمالز از قیمت موتورسیکلت های مختلف و لوازم یدکی موتورسیکلت در فروشگاههای آنلاین سایت ایمالز مطلع شده و خریدی مقرون به صرفه را تجربه کنید.


نظرات کاربران