راهنمای خرید دوچرخه و سه چرخه کودک

راهنمای خرید دوچرخه و سه چرخه کودک

کودکان علاقه زیادی به دوچرخه سواری دارند؛ دوچرخه علاوه بر تخیل کودک، موجب ایجاد ترکیبی بی­نظیر از ماجراجویی، سرگرمی و انرژی بی حد و اندازه می­شود. دوچرخه در کنار تقویت تخیل کودک، به او اجازه پرسه زدن در محیط پیرامون خود و کشف و درک آن را می­دهد؛ به همین دلیل دوچرخه برای کودکان در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل، در اولویت اول قرار دارد. در واقع خاطرات دوران شیرین کودکی با یادآوری لحظات لذت­بخشی که به همراه دوستان خود سوار بر دوچرخه به گشت و گذار در محله می‌پرداختید و از کشف نواحی مختلف آن سرشار از لذت می­شدید، کامل می­شود.

تشخیص نیاز کودک و انتخاب دوچرخه مناسب از مهم­ترین نکات انتخاب دوچرخه برای کودکان محسوب می­شود. اگر در هنگام خرید در مورد آنچه می‌خواهید، اطلاعات جامع، کافی و درستی نداشته باشید، با توضیحات فروشنده در مورد انواع مختلف دوچرخه، ممکن است سردرگم شده و انتخاب برایتان دشوار گردد.

در این مقاله، قصد داریم با توضیح ویژگی های مختلف دوچرخه های کودک، راهنمای خرید آن ها را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید یکی از این محصولات را دارید، پیشنهاد می­کنیم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا ضمن کسب اطلاعات کامل درباره آن ها، بتوانید دوچرخه ای مناسب فرزند دلبندتان خریداری کنید.

 

انتخاب دوچرخه مناسب سنین مختلف

در صورتی که انتخاب سایز دوچرخه به درستی انجام نشود، می‌تواند موجب از دست دادن کنترل کودک و آسیب رسیدن به او شود. در واقع خرید دوچرخه باید متناسب با سایز بدن کودک و مخصوص او باشد، زیرا این باور اشتباه وجود دارد که سایز دوچرخه اهمیت چندانی ندارد و می‌توان دوچرخه‌ای خرید که کودک تا چندین سال قادر به استفاده از آن باشد.

 

سه ­چرخه، مناسب برای 2 سالگی

کودکان 2 ساله و بزرگ­تر به وسایل چرخ سواری نسبتاً عریض­تر که ارتفاع آن نسبت به زمین کمتر باشد (مانند ماشین­هایی که با پدال حرکت می­کنند)، علاقه دارند. کودکان در این سن برای پدال زدن آماده­اند، به همین جهت سه ­چرخه­ ها نیز مناسب­ این رده سنی هستند. کودکان 2 ساله در پدال زدن مهارت پیدا می­کنند اما همچنان در حفظ تعادل ضعیف می­باشند. سه­ چرخه و دوچرخه با چرخ­های کمکی هم مناسب این رده سنی­اند. باید برای این رده سنی اندازه چرخ­ها مورد توجه قرار گیرد؛ چرخ­های 30 تا 35 سانتیمتری مناسب هستند.قیمت انواع سه چرخه را از صفحه لیست قیمت سه چرخه کودک سایت ایمالز پیگیری کنید.

 

دوچرخه برای کودکان 3 تا ۵ سال

دوچرخه با چرخ‌ هایی به قطر ۱۲ اینچ مناسب کودک در این سن بوده و به او کمک می‌کند تا در نهایت ایمنی، با تفریح و سرگرمی، چگونه راندن دوچرخه را بیاموزد. در این دوچرخه طبق قامه در نظر گرفته نشده و کودک با کمک گرفتن از پاهای خود می‌تواند دوچرخه را به جلو حرکت دهد یا آن را متوقف کند. بنابراین کودک از اساس و پایه و در امنیت کامل با مباحثی مانند تعادل، هماهنگی و کنترل فرمان آشنا می‌شود. استفاده از این دوچرخه باعث می­شود تا کودک در سنین بالاتر برای حفظ تعادل روی دوچرخه دیگر به چرخ‌های کمکی نیازی نداشته باشد.

طراحی خاص این دوچرخه از سردرگمی کودک برای استفاده از رکاب جلوگیری می­کند و اجازه می‌دهد تا خود کودک سرعت دوچرخه را تعیین کند؛ این امر باعث به حداقل رسیدن اضطراب کودک از به زمین افتادن می­گردد.

 

نکات ایمنی دوچرخه:

در این نوع دوچرخه‌ها به دلیل حذف پدال، طبق قامه و زنجیر، کودک می‌تواند با نیروی پای خود دوچرخه را به حرکت درآورد و سرعت خود را تنظیم نماید. در واقع برای حرکت دوچرخه لزوماً نیازی نیست که پاها از زمین برداشته شوند و این امر به کودک کمک می‌کند تا ایمنی بیشتری را داشته باشد.

راهنمای خرید دوچرخه و سه چرخه کودک

دوچرخه پیشنهادی برای کودکان ۴ تا ۸ سال (چرخ­های ۱۶ اینچی)

در این محدوده سنی کودک باید از دوچرخه تک سرعتی با چرخ‌های ۱۶ اینچی، طبق قامه و ترمز استفاده کند. مقاومت بالا و وزن سبک از جمله نکات کلیدی در انتخاب دوچرخه برای این محدوده سنی هستند. برای این رده سنی باید دوچرخه‌ای انتخاب کرد که در مقابل شور و هیجان و انرژی بی حد و حصر کودکان در این سن، مقاوم بوده و از ایمنی کافی بهره­مند باشد.

راهنمای خرید دوچرخه و سه چرخه کودک

 

دوچرخه‌های :(BMX)

این دوچرخه‌ها دارای مشخصات زیر می­باشند:

  • بدنه‌ای از جنس فولاد ارتجاعی
  • ترمز کالیپر (Caliper)
  • محافظ زنجیر
  • تک سرعته
  • بعضی از دوچرخه‌های BMX به منظور حفظ تعادل کودکان، مجهز به چرخ‌های کمکی در قسمت عقب دوچرخه هستند.

در دوچرخه‌های BMX بزرگسالان نیز برای کمک به دوچرخه سوار در حفظ تعادل، از EPG استفاده می‌شود. این EPGها میله‌هایی از جنس آهن یا آلیاژی از آن می­باشند که معمولاً در اندازه ۴ اینچی (۱۰۰ میلی متر) ساخته شده و قابلیت نصب روی یکی از چرخ‌های عقب، جلو یا هر دو چرخ را دارند. کمک به حفظ تعادل دوچرخه سوار هنگام حرکات نمایشی با دوچرخه، وظیفه اصلی آن­هاست. در این دوچرخه­ها، دوچرخه سوار می­تواند تعادل دوچرخه را با گذاشتن پای خود روی میله در حالتی که فقط یک چرخ آن روی زمین است، حفظ کند.

 

دوچرخه ‌های کوهستان:

مشخصات این دوچرخه ‌ها به شرح زیر است:

  • بدنه‌ای از جنس فولاد یا آلومینیوم
  • تک سرعته
  • ترمزهای V شکل (البته برخی از مدل‌های پیشرفته این دوچرخه به منظور امنیت بیشتر کودک از ترمز‌های دیسکی استفاده می­کنند).
  • طراحی محافظ زنجیر نیز به صورتی است که امکان خارج شدن زنجیر از جای خود به حداقل برسد.

 

 

نکات ایمنی دوچرخه:

در این دوچرخه­ ها از میله و گریپ فرمان استاندارد برای افزایش راحتی و حفظ کنترل دوچرخه استفاده می­گردد.

  1. ترمز این دوچرخه‌ها (ترمز V یا دیسکی) به گونه‌ای است که اگر کودک ناگهان ترمز کند، تعادل خود را از دست نمی­دهد.
  2. استفاده از پنجه رکاب با سطح شیاردار در این دوچرخه­ها از لغزش پای کودک جلوگیری می­کند.
  3. فاصله میله بالایی بدنه تا زمین طوری طراحی شده که هنگام بروز حادثه یا حتی در زمان پیاده یا سوار شدن بر دوچرخه، احتمال به هم خوردن تعادل و ایجاد جراحت به حداقل ممکن برسد.

راهنمای خرید دوچرخه و سه چرخه کودک

 

 

دوچرخه پیشنهادی برای کودکان ۷ تا 10 سال (چرخ‌های ۲۰ اینچی)

در واقع دوچرخه‌های دارای چرخ‌های ۲۰ اینچی، نشانه اولین مرحله از دنیای حرفه‌ای دوچرخه سواری برای کودکان می­باشند؛ این دوچرخه­ها چند سرعته هستند و دارای بدنه محکم‌تر، طوقه‌های مستحکم، تایرهای آج­دار و کمک فنر می­باشند؛ در کل از امکانات و تجهیزات کامل‌تری برخوردارند.

دوچرخه‌ های :(BMX) معمولاً این دوچرخه‌ها با بدنه فولادی یا آلومینیومی، از ترمز کالیپر(Caliper)  تشکیل شده­اند و تک سرعته هستند. طراحی هندسی بدنه این دوچرخه به گونه­ای است که مناسب پریدن، حرکت‌های سریع و با مهارت بالا می­باشد. دوچرخه‌ای که محکم و با دوام بوده و در برآورده ساختن نیازهای دوچرخه سوار توانمند باشد را می­توان دوچرخه کامل نامید؛ این دوچرخه‌ها دارای تمامی ویژگی‌های ذکر شده هستند!

دوچرخه‌های کوهستان: دوچرخه کوهستان با داشتن چرخ‌های ۲۰ اینچی، برای همه کودکان ماجراجو ایده­آل بوده و مستحکم، سبک و چند سرعته است تا کودک با خیالی راحت در هر مکان و زمانی از دوچرخه سواری لذت ببرد. ایمنی لازم توسط سیستم کمک فنر و طوقه‌های مستحکمی که در این مدل قرار داده شده­اند، جهت یک دوچرخه سواری پر تکاپو و پرهیجان در زمین‌های ناهموار فراهم شده است.

 

نکات ایمنی دوچرخه:

  1. در بعضی از مدل‌‌های دوچرخه‌های کوهستان به منظور افزایش کنترل، ثبات و راحتی بیشتر دوچرخه سوار، همراه با کمک فنر عقب، سیستم کمک فنر جلو نیز تعبیه شده است (این نوع دوچرخه‌ها در اصطلاح Full Suspension نامیده می‌شوند).
  2. ترمزها از نوع کالیپر (Caliper) یا V بوده و هنگام ترمز ناگهانی برای دوچرخه سوار امنیت لازم را فراهم می­کنند.
  3. پنجه رکاب دوچرخه با داشتن سطح مقطع صاف و پهن، مناسب انواع کفش‌ها با سایزهای مختلف است.

 

دوچرخه پشنهادی برای کودکان ۹ سال به بالا (چرخ‌های ۲۴ اینچی)

این دوچرخه‌ها دارای تمام شرایط لازم جهت یک دوچرخه سواری مطمئن از نظر بدنه، سیستم ترمز و حرکت بوده و با دوچرخه‌های بزرگسالان فرق زیادی ندارند؛ فقط طراحی بدنه آن­ها با دوچرخه‌های بزرگسالان تفاوت دارد. بدنه این دوچرخه­ها به گونه­ای طراحی شده که مخصوص چرخ‌های ۲۴ اینچی است.

دوچرخه‌های جاده: این نوع دوچرخه­ها دارای مشخصات زیر می­باشند:

  • معمولاً از آلومینیوم برای ساخت این نوع دوچرخه استفاده می­شود.
  • در چرخ عقب ۸ یا ۹ خودروی نصب شده (جهت دسترسی به سرعت­های مختلف) قرار دارد.
  • طراحی طبق قامه در این دوچرخه دارای طیف وسیعی از طول‌های مختلف است تا پاسخگوی نیاز‌های متفاوت باشد.
  • چرخ‌ها، توپی و فرمان، دسته دنده و کتی ترمز این دوچرخه در سایز مناسبی برای کودکان طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند.

 

دوچرخه‌ های کوهستان

این دوچرخه‌ها دارای ویژگی­های زیر می­باشند:

  • معمولاً از جنس آلومینیوم هستند.
  • دارای ۶ یا ۷ خودرو در چرخ عقب می­باشند.
  • به خاطر داشتن طبق قامه سه­گانه، کودک برای رسیدن به سرعت‌های مختلف در سرازیری یا سربالایی‌ها، می­تواند طیف گسترده‌ای از چرخ دنده‌ها را تجربه کند.

امروزه از استاندارد Quick Release برای ساخت قسمت‌های قابل تعویض دوچرخه مانند چرخ‌ و توپی استفاده می‌شود؛ به لطف اهرم‌های موجود، باز کردن و یا تعمیر چرخ‌ها به راحتی و در کمترین زمان انجام می­گیرد. همچنین از کمک فنر با دامنه حرکتی ۵۰-۷۰ میلیمتری بر روی چرخ جلو به منظور راحتی و کنترل بهتر استفاده شده است.

 

نکاتی که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن­ها توجه کرد:

  • هنگامی که کودک بر روی صندلی یا نشیمن­گاه دوچرخه می­نشیند، کف پاهای او بایستی به زمین برسد.
  • نشیمن­گاه کودک باید با شرایط فیزیکی او متناسب باشد؛ به طوری که هنگام نشستن فضای خالی کمی باقی بماند.
  • دستان کودک باید کاملاً به ترمز دوچرخه برسد، به گونه‌ای که قادر به فشردن آن باشد و بتواند در مواقع ضروری بایستد.
  • هرگز کودک را تا قبل از آمادگی کامل، به راندن دوچرخه‌ای که فقط دو چرخ دارد، وادار نکنید، زیرا سن مناسب برای استفاده از این نوع دوچرخه‌ها حدود 5 سالگی است.
  • هنگام خرید دوچرخه باید کودک حضور داشته باشد تا با نشستن بر روی آن متناسب بودن سایز آن، مورد بررسی قرار گیرد.

 

قیمت

عوامل مختلفی نظیر سایز دوچرخه، جنس تنه، جنس طوقه، چرخ کمکی، شرکت سازنده و... در تعیین قیمت دوچرخه کودک تاثیرگذارند. شرکت های سازنده این دوچرخه ها آن ها را با قیمت های گوناگونی به بازار عرضه کرده اند و به طور کلی قیمت این محصولات بین 100 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است.

یکی از نکات مهم در خرید دوچرخه کودک، این است که محصول خود را از برند ها و همچنین فروشگاه های معتبر خریداری کنید. زیرا استفاده از محصولات غیر استاندارد ممکن است سلامت کودک شما را در هنگام استفاده با خطر مواجه کند.

 

 


نظرات کاربران