راهنمای خرید چراغ خودرو

راهنمای خرید چراغ خودرو

از اصلی ترین بخش های هر خودرو، سیستم روشنایی و چراغ آن است. بدون سیستم روشنایی خودرو رانندگی در جاده ها به ویژه در شب غیرممکن است. براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هر خودرو باید مجهز به چراغ‌های کوچک جهت تشخیص عرض خودرو در تاریکی، چراغ‌ جلوی اصلی با دو حالت نور بالا و نور پایین، راهنما و فلاشر، چراغ ترمز و دنده عقب باشد.

شکل و تنظیمات میزان نور چراغ‌ها باید به گونه ای طراحی شود که امکان مشاهده خودرو از فاصله مشخص برای دیگران ممکن باشد. چراغ‌های اصلی نیز باید به صورت استاندارد تعیبه شوند تا امکان مشاهده اشیا از فاصله مشخصی مهیا شود. امروزه در بسیاری از کشور های جهان چراغ های مه شکن جزو تجهیزات اجباری خودرو ها هستند.

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی انواع مختلفی از چراغ های خودرو، راهنمای خرید آن ها را به شما ارائه کنیم. اگر می خواهید خریدی مطمئن داشته باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع چراغ های خودرو

الف) چراغ های روی بدنه خودرو شامل:

چراغ های بزرگ جل

چراغ های مه شکن

چراغ های کوچک جلو

چراغ های خطر

چراغ های ترمز

چراغ های دنده عقب

چراغ های راهنما

چراغ های پلاک خودرو

چراغ های جانبی (پارک)

ب) چراغ های داخل اتاق خودرو، شامل:

چراغ های نقشه خوانی (سقف)

چراغ های صفحه نشان دهنده ها و پنل جلوی راننده

چراغ جعبه داشبورد

چراغ صندوق عقب

چراغ مطالعه سرنشین عقب

چراغ های بزرگ جلوی خودرو

برای تامین روشنایی مسیر حرکت خودرو در هنگام شب و تاریک بودن هوا از چراغ های بزرگ جلوی خودرو استفاده می کنند. طراحی این چراغ ها متناسب با فرم بدنه خودرو انجام شده و از جایگاه خاصی در زیبایی جلوی خودرو برخوردار است.

چراغ های یزرگ خودرو در دو طرف جلوی خودرو نصب می شوند و تعداد آن ها دو یا چهار عدد می باشد.

چراغ های بزرگ جلو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

الف) کاسه ی چراغ: کاسه چراغ به شکل کروی طراحی می شود و سطح آن به منظور بازتاب نور لامپ، جیوه اندود می شود. محل نصب لامپ در مرکز کاسه ی چراغ  است و از یک فنر یا حلقه نگه دارنده پلاستیکی برای محکم و ثابت نکه داشتن لامپ در مرکز کاسه چراغ استفاده می کنند.

ب) بلوری یا عدسی چراغ: در روی کاسه ی چراغ قرار می گیرد و به منظور جلوگیری از ورود گردوخاک وآب از چسب مخصوصی برای یکپارچه کردن با کاسه ی چراغ استفاده می شود. سطح عدسی منشور هایی بلورین دارد و این منشور ها، وظیفه هدایت پرتو های نور لامپ چراغ های بزرگ در روی عدسی، را برعهده دارند.

در هوای مه آلود به دلیل غلظت وتراکم ذرات بخارآب و در هنگام بارش شدید برف، شعاع دید و قدرت تشخیص راننده خودرو کم می شود و چراغ های مه شکن برای روشن کردن سطح جاده مورد استفاده قرار می گیرند.

در قسمت جلوی خودرو در کنار چراغ های بزرگ دو عدد چراغ مه شکن نصب می گردد، این چراغ ها در یک مجموعه ساخته شده و سپس بر روی خودرو، نصب می شوند.

تابش نور درچراغ های مه شکن زرد رنگ است و قدرت نفوذ بالاتری نسبت به نور چراغ های بزرگ خودرو دارد، چون نور بالای چراغ های بزرگ پس از برخورد با ذرات برف انعکاس می یابد و اثری در روشن کردن مسیر حرکت ندارد و نور پایین چراغ ها نیز چندان موثر واقع نمی شود.

 

راهنمای خرید چراغ خودرو

از دو روش برای ایجاد نور زرد رنگ در چراغ های مه شکن استفاده می شود:

الف) استفاده از عدسی یا بلوری زرد رنگ در ساختمان چراغ

ب) استفاده از حباب زرد رنگ در روی لامپ چراغ

در صورت عدم وجود چراغ های مه شکن در خودرو، می توان از چراغ های مه شکن موجود در بازار که معمولاً به شکل گرد یا چهارگوش ساخته می شود استفاده کرد. طراحی چراغ های مه شکن به شکلی است که خط قطع نور تیزی دارند و مسیر حرکت خودرو را به خوبی روشن می کند.

در بعضی از خودرو ها، از چراغ های نور افکن که در روی سپر خودرو یا محل مناسب دیگری برای افزایش روشنایی مسیر حرکت در روی قسمت جلوی بدنه تعبیه می گردد، استفاده می شود. فرم این چراغ ها شبیه چراغ های مه شکن است و تنها وجه تمایز آن ها سفید رنگ بودن تابش نور چراغ است.

چراغ های مه شکن روی سپر

در بیشتر خودرو های مدرن دو چراغ در بخش جلوی خودرو طراحی و نصب شده است. مدار الکتریکی این دو چراغ از مدار چراغ های بزرگ جلو و چراغ های پارک جداست و با سوئیچ قرار داده شده در پنل جلوی راننده روشن و خاموش می شود. این چراغ ها نیز مسیر حرکت خودرو را روشن می کنند.

چراغ های خطر

به منظور هشدار و هم چنین مشخص نمودن موقعیت خودرو در محیط کم نور، هوای مه آلود وهمچنین در هنگام تاریکی هوا چراغ های خطر طراحی شده اند که در قسمت عقب خودرو در روی بدنه قرار داده می شوند.

در هر سمت بدنه، حداقل یک چراغ خطر نصب می شود که در بعضی از خودرو ها دارای کاسه چراغ مستقل از دیگر چراغ های عقب می باشد و در دیگر خودروها، این چراغ به همراه چراغ ترمز به طور مشترک در یک کاسه ی چراغ قرار داده می شوند.

چراغ های ترمز

نوع دیگری از چراغ های هشدار دهنده و اعلام خطر در خودرو چراغ های ترمز هستند. روشن شدن چراغ های ترمز خودرو به معنای اعلام کم شدن سرعت وسیله نقلیه و توقف و یا وضعیت جدید برای خودروها است. این چراغ ها از لحظه ی شروع ترمز قرمزرنگند و تا پایان آن وضعیت روشن می مانند.

تعداد چراغ های ترمزدر هر طرف یک یا دو عدد است ودر قسمت عقب خودرو نصب می شوند. تلق یا عدسی روی این چراغ به رنگ قرمز است و در صورتی که در طرح چراغ، تلق شفاف بی رنگ مورد استفاده قرار گرفته باشد، لامپ نصب شده درون کاسه چراغ حباب به رنگ قرمز خواهد بود.

در مدار الکتریکی ترمز بیشترخودرو های مدرن، چراغ ترمز دیگری نصب می گردد. این چراغ روی سینی زیر شیشه ای عقب قرار می گیرد، به شکلی  که همراه با چراغ های ترمز روی بدنه روشن می شود. طرح ظاهری این چراغ ها در خودروهای مختلف یکسان وشبیه به هم نیست و بر اساس نظر کارخانه ی سازنده با یکدیگر تفاوت دارند.

چراغ های دنده عقب

به منظور روشن کردن قسمت عقب خودرو و آگاهی سایرین از جهت حرکت خودرو چراغ های دنده عقب طراحی و نصب شده است. این چراغ ها که دو عددند در کنار چراغ های خطر، ترمز و راهنما در روی بدنه قرار داده می شوند.

تلق یا عدسی چراغ های دنده عقب بی رنگ و شفاف هستند و به هنگام حرکت با دنده عقب معمولا با رنگ سفید روشن می گردند و دارای برجستگی هایی هستند که سبب پخش شدن پرتو های نور لامپ را در محیط می شوند. این چراغ ها به شکل جدا و یا همراه با سایر چراغ ها در قسمت عقب خورو نصب می گردد. در بعضی از خودرو ها به هنگام روشن شدن این چراغ ها آلارم یا بوق هشداری نیز شنیده می شود.

چراغ های راهنما

برای اطلاع سایر رانندگان در جاده زمان تغییر مسیر حرکت خودرو و چرخش به راست چپ یا دور زدن از چراغ های راهنما استفاده می شود. معمولاچهار عدد چراغ راهنما روی وسیله نقلیه نصب می شود، دو عدد از آن ها در قسمت جلوی خودرو و دو چراغ دیگر در قسمت عقب در روی بدنه نصب می شوند. در بعضی از خودرو های مدرن، این چراغ ها روی آینه های کنار خودرو نیز وجود دارند.

برای جلب توجه بیشتر رانندگان یا عابرین پیاده در مسیر نسبت به تغییر مسیر خودرو چراغ های راهنما به صورت چشمک زن طراحی می شوند و به همین دلیل لامپ چراغ ها را به صورت منقطع روشن و خاموش می شوند. عدسی یا تلق روی چراغ راهنما به رنگ زرد  می باشد و در خودرو هایی که تلق چراغ از نوع بی رنگ و شفاف انتخاب شده باشد روی لامپ چراغ راهنما حباب زرد رنگ قرار می دهند.

کاسه چراغ راهنما را در بعضی از خودرو ها به صورت مستقل و بدون ارتباط از سایر چراغ های روشنایی می سازند و در تعدادی دیگر همراه با مجموعه چراغ های بزرگ جلو و یا عقب خودرو طراحی و در روی بدنه نصب می شود. در برخی از خودرو ها از چراغ های راهنمای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که معمولاً در روی گلگیر ها نصب می شوند و هم زمان با چراغ های راهنمای جلو و عقب روشن می شوند.

به دلیل اهمیت ویژه این چراغ ها و جایگاه خاص آن ها در سیستم روشنایی ماشین، محل نصب چراغ ها در روی بدنه به شکلی طراحی می کنند که کاملاً در معرض دید قرار داشته باشند.

چراغ های پلاک خودرو

برای روشن کردن محل نصب پلاک خودرو و امکان مشاهده آن در خودرو های سواری، از مدار چراغ های پلاک استفاده می شود. به شکلی که با این طرح محل نصب پلاک روشن می شود و مشاهده و خواندن مندرجات روی صفحه ی پلاک شناسایی به هنگام شب و تاریک بودن هوا میسر می شود. معمولا دو عدد از این این چراغ ها را در قسمت بالا یا دو طرف پلاک عقب خودرو نصب می کنند.

چراغ های جانبی (پارک)

زمانی که  سوئیچ چراغ های روشنایی در وضعیت مرحله اول سوئیچ قرار می گیرد، جریان الکتریکی مدار برخی از لامپ های روشنایی موجود بر روی بدنه و داخل ماشین برقرار می شود. چراغ هایی که روی بدنه وجود دارند و روشن می شوند، با نام چراغ های جانبی (پارک) شناخته می شوند. این چراغ ها شامل موارد زیر هستند:

چراغ های کوچک روی سپر یا قسمت جلویی بدنه ماشین و چراغ های خطر که محدوده خودرو را در تاریکی شب یا در هوای مه آلود مشخص می کنند. در برخی خودرو ها چراغ پارک خودرو در داخل کاسه ی چراغ بزرگ جلو وسیله طراحی و نصب می گردند.

انواع چراغ های خودرو (بر اساس نوع لامپ)

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، یکی از مهم ترین بخش های سیستم روشنایی خودرو ها وظیفه تامین نور را در تاریکی به عهده دارند، چراغ ها هستند. از وظایف دیگرسیستم روشنایی وسایل نقلیه می‌توان به مطلع کردن دیگر رانندگان از نوع وسلیه نقلیه (سنگین یا سبک) و جهت حرکت خودروی شما اشاره کرد. چراغ های خودرو را بر اساس نوع لامپ به سه دسته اصلی هالوژن، زنون و LED دسته بندی می‌ کنند. لازم به ذکر است که فناوری به کار رفته در تامین نور نیز، می ‌تواند اساس تقسیم بندی این چراغ ها قرار بگیرد.

چراغ هالوژنی: لامپ های هالوژن که به طرز گسترده در چراغ های جلوی وسایل نقلیه استفاده می شوند و ساختار آن ها شامل یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن است. با هر بار روشن کردن چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه نور سفید رنگی را تولید می کند.

از مزایای این چراغ ها می توان به نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد و هزینه تعویض کم اشاره کرد.

معایب این چراغ ها نیز شامل تولید گرمای زیاد و اتلاف انرژی هستند.

لازم به ذکر است که هنگام تعویض حباب باید دقت زیادی به خرج دهید، زیرا در صورت تماس با مایعات ممکن است واکنشی به سرعت روی دهد.

چراغ های زنون: زنون، گازی است بی رنگ، بی بو و با میل واکنش پذیری کم که به مقدار بسیار اندکی در جو زمین یافت می‌شود و استفاده از آن در چراغ های جلو، در حال گسترش روزافزون است.

چراغ های زنون به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، محبوبیت خاصی بین خودروسازان یافته اند.

از مزایای این چراغ ها می توان موارد زیر را ذکر کرد: نور بسیار مناسب، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر در مقایسه با لامپ های هالوژن.

معایب چراغ های زنون نیز موارد زیر را شامل می شود: قیمت بالا و ایجاد نور خیره کننده که ممکن است راننده مقابل را آزار بدهد.

چراغ های LED: LED مخفف عبارت "Light Emitting Diode" و به معنای "دیود ساطع کننده نور" است. چراغ LED دیودی که معمولا نیمه رسانا است و با دریافت ولتاژ روشن می گردد.

اما اگر توجه کرده باشید، فقط قسمت بالایی این لامپ ها روشن می‌شود و نیمه زیرین آن باید سرد بماند. به همین دلیل، ساختار این لامپ های کوچک با لامپ های هالوژن و زنون تفاوت زیادی دارد.

برخی از مزایای این لامپ ها عبارتند از اندازه کوچک، مصرف انرژی بسیار کم و ساختار متفاوت.

همچنین درباره معایب این لامپ ها نیز می توان گفت که گران قیمت هستند و به دلیل تولید گرمای بیشتر نسبت به لامپ های هالوژن و زنون باید سرد بمانند.

قیمت

عوامل مختلفي نظير نوع چراغ، نوع لامپ، نوع خودروی مورد استفاده، شرکت سازنده و ... در تعيين قيمت چراغ خودرو موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 10 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد چراغ های خودرو، اين است که محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد. با توجه به اینکه چراغ خودرو یکی از وسایل مهم آن به شمار می رود، خرید و استفاده از چراغ های غیر استاندارد می تواند خطر آفرین باشد.

 


نظرات کاربران